”Cringe”, ”Ick” och döskalle-emojis. Så skriver användare på Tiktok om flera av de nya musikalfilmerna ”Wonka” och ”Mean girls”. Och fler är på väg.
Men av sociala medier att döma verkar inte efterfrågan möta utbudet – något filmskaparna är medvetna om enligt filmkritiker Caroline Hainer.
– Man försöker få in lite nytt blod i genren. Snart kommer Ariana Grande i ”Wicked”, och Timothée Chalamet som ju verkligen är en it-boy just nu sjunger i ”Wonka”.
Mörkar att det är en musikalfilm
Men tunga namn är inte filmbolagens enda knep.
– Det finns de som inte kan tänka sig att ta sig till biografen för en musikalfilm, och de lurar filmbolagen in litegrann med sina trailers där man inte visar att det är en musikalfilm, man till och med mörkar det, säger Caroline Hainer.
Finns pengar att tjäna
Hur kommer det sig att man ändå satsar på musikalfilmen?
– Man sparar in pengar på att det redan finns ett manus. Sedan har man också förhoppningar om att sälja licenser till andra länder, eller att soundtracket ska leva vidare, säger Caroline Hainer.
Tryck på klippet för att höra Caroline Hainer om hånandet på Tiktok.