Publiken har redan hunnit reagera på Nalle Puh som mördarbjörn i den nya tolkning av Rhys Frake Waterfield som går upp på biograferna i dagarna. Filmen, som hör till slasher-genren, har kritiserats för att vara för brutal men fungerar på biograferna för att det just är Nalle Puh som tar huvudrollen som psykotisk mördare. Filmkritikern Fredrik Sahlin menar dock att det är något av det sämsta han sett.
– Jag hade inte rekommenderat den till någon, det är det sämsta jag sett sedan 80-talets videovåldsdagar. Det här en typisk c-film som vanligtvis inte ens går på bio men nu funkar den för att det just är Nalle Puh som galen psykotisk mördare, säger Fredrik Sahlin.
Men han hittar ändå vissa ljuspunkter med den.
– Det finns något upplyftande med den här filmen och det är ju att det är ett långfinger mot hela Disney-koncernen. Det är ett smart drag från regissören som väljer att exploatera Nalle Puhs goda namn, säger han.
Släppta rättigheter
Den nya gestaltningen av karaktärerna Nalle Puh och hans vänner är möjlig eftersom rättigheterna till den första boken har löpt ut. Därför är det helt tillåtet för filmskapararen att forma sagofiguren till något helt annat, så länge han inte har på sig sin röda tröja.
– De släppta rättigheterna gäller endast för första boken från 1926 och inget därefter, alltså Nalle Puhs röda tröja eller Tiger, det är inte allmängods, säger Fredrik Sahlin.
Uppföljaren redan planerad
Det blir inte sista gången vi kommer få se Nalle Puh på mördarturné och fler karaktärer planeras gå över till den mörka sidan.
– Regissören har faktiskt redan påbörjat uppföljare på Nalle Puh som mördare och han har lovat att göra film om Bambi och Peter Pan på samma sätt när rättigheterna släpps, säger Fredrik Sahlin.
Om upphovsrätt och varumärke
Upphovsrätten skyddar artistiska verk, så som litteratur, konst och musik och är något man får automatiskt i och med att verket skapas. Dock har dessa rättigheter ett utgångsdatum, vilket kan skilja sig beroende på var i världen man befinner sig. I Sverige gäller upphovsrätten så länge upphovspersonen lever och 70 år därefter. Medan i USA gäller den 95 år efter att verket skapades. När verket inte längre anses kopplat till upphovspersonen är denna fri att använda.
Ett varumärke skyddar namn, symboler och tecken. Det är något man måste ansöka om och registrera, rättigheterna måste även förnyas var tionde år för att fortsätta gälla. Varumärket gäller så länge det är aktivt och så länge rättigheterna förnyas. Vilket i teorin betyder att rättigheterna kan gälla för alltid.
Källa: Patent och registreringsverket.