• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Skådespelaren Sandra Bullock iförd ögonbindel i Bird Box. Foto: AP/TT

Netflix varnade för utmaning som de själva startade

Uppdaterad
Publicerad

Efter att Bird box challenge, där människor genomför vardagssysslor iförda ögonbindel på sociala medier, blivit en viral succé gick Netflix ut och varnade för trenden, som de hävdade att de inte kände till ursprunget till. Nu rapporterar Medierna i P1 att det i själva verket är företaget själva som lanserat den virala trenden.

Strax före jul lanserade Netflix skräckfilmen Bird box, där skådespelaren Sandra Bullock jagas av monster som bara kan skada henne om hon ser dem. Därför bär filmens karaktärer ögonbindel, vilket har inspirerat människor världen över till att lägga upp klipp i sociala medier på sig själva utförande vardagssysslor iförda just ögonbindel. Enligt The guardian ska en 17-åring från Utah ha kört bil med ögonbindel – och kraschat. Bilföraren ska inte ha skadats.

Gick ut med varning

Den virala leken har fått namnet Bird box challenge, och ledde till att Netflix amerikanska team gick ut på Twitter med en varning:

”Kan inte fatta att jag måste säga detta: Var försiktiga så att ni inte skadar er med Bird box challenge. Boy och Girl (de två namnlösa barnen i filmen) har bara en önskan för 2019 och det är att ingen hamnar på sjukhus på grund av ett meme”, skrev streamingjätten den andra januari.

Netflix uppgav i tweeten att de inte vet hur den fenomenet startade, och varningen från företaget blev en nyhet världen över. Inte minst i Sverige där flera medier rapporterade om streamingtjänstens reaktion. Men nu rapporterar Medierna i P1 att utmaningen kommer från Netflix själva, och att Bird box challenge således är en pr-kampanj från streamingtjänsten.

Influencers sponsrade för att anta utmaningen

Som Kulturnyheterna rapporterat tidigare är fenomenet att uppmärksamma virala trender kopplade till det egna varumärket, eller sprida memes om sina egna produkter, en marknadsföringsstrategi som Netflix visat sig vara mycket skickliga på.

Men i fallet Bird Box challenge handlar det om mer än att slå mynt av fansens reaktioner: I själva verket har influencers från Australien betalats av Netflix australiska team för att anta utmaningen och sprida den i sina kanaler. Huruvida företagets amerikanska filial var ovetande om att deras autraliska dito startat kampanjen, eller om de faktiskt ljög när de uppgav att de inte visste var kampanjen kom ifrån, är oklart.

Svenska Netflix skriver i ett mail till Kulturnyheterna att ”i dagsläget finns det inget uttalande gällande Bird Box Challenge, utöver den tweet som Netflix gått ut med tidigare.”

Scener från järnvägsolycka

Tidningen NME skriver att Netflix också har fått kritik för att ha använt material från en verklig händelse i Bird box. I en scen i början av filmen förekommer bilder från en tragisk järnvägsolycka som inträffade i den kanadensiska staden Lac-Megantic år 2013, där 40 personer avled.

Användningen av materialet, som även förkommer i Netflix-produktionen Traveler, har kritiserats av bland annat stadens borgmästare, Julie Morin.

Netflix säger nu i ett uttalande till BBC att de inte kommer ta bort scenerna ur filmen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.