Den största streamingtjänsten i amerikansk TV är Youtube, skriver New York Times. I en intervju med tidningen säger bolagets VD Neal Mohan att 150 miljoner amerikaner tittar på Youtube varje månad – på sina TV-apparater. Alltså inte inräknat tittning på datorer och mobiler.
I juni hade Youtube 9,9 procent av streamingmarknaden i USA – störst andel någonsin för ett enskilt bolag, skriver New York Times. Streaming har i sin tur den största andelen av det totala TV-tittandet i USA, visar siffror från analysbolaget Nielsen, med 37 procent av hela kakan (kabel har 30 procent och TV-sändningar 20).
Konkurrenter betalar miljarder
I det upptrappade streamingkriget spenderar streaminggiganter mycket pengar på att skapa attraktivt innehåll – alltså program, serier, filmer. Detta gäller både bolag som sprungit ur gamla film- och TV-bolag som Paramount och NBC/Universal och de som vuxit upp i streamingbranschen som Netflix och Amazon Prime.
Enbart Netflix investerar hisnande 17 miljarder dollar – ca 180 miljarder kronor – om året i produktion, enligt New York Times. Huvuddelen av streamingbranschen konkurrerar med drama, kvalitet, filmstjärnor och spektakulära berättelser.
Samma innehåll på tv-skärmen
Youtube konkurrerar med innehåll skapat av användarna själva. Företaget behöver inte investera en dollar i produktion, men när innehållet börjar skapa intäkter delar man dem med skaparna.
”Våra innehållsskapare är bättre på att förutse vad publiken vill ha”, säger Mohan. ”Detta är television omgjord för nya generationer.”
Det amerikanerna ser på Youtube på sina TV-apparater är detsamma som är populärt på mobilen: upptåg från plattformens störste innehållsskapare Mr Beast, pratshower, musikvideor.
”Mer än ett årtionde in i streaming-eran står det klart att Internet fortsätter förändra TV-mediet och tittarvanorna”, skriver New York Times som kallar trenden för ”ett växande intresse för en mera tillbakalutad TV-upplevelse”.