– Det som framkommer är att folk att folk gör på olika sätt. Vissa lyssnar så att det påminner mer om hur man läser tryckta böcker, medan andra andra lyssnar på ett sätt så det påminner mer om att lyssna på radio eller poddar, säger Karl Berglund som forskar vid Uppsala Universitet.
I sin forskning har han fått tillgång till lyssnardata från en av de stora streamingtjänsterna av ljudböcker på den svenska marknaden. Där har han ner på individnivå kunnat se hur och när folk lyssnar och identifierat tre lyssnartyper, bland annat den rastlösa ”swappern” som börjar lyssna på massor av titlar men sällan lyssnar färdigt och ”repeatern” som gärna lyssnar på samma böcker om och om igen.
– Det här visar på nya former av litteraturbruk som ligger långt ifrån det vi traditionellt kopplar till läsning, säger litteraturforskaren Karl Berglund.
Får betalt per lyssnad minut
Han menar också att vårt sätt att distribuera ljudböcker som streamade prenumerationstjänster där man har tillgång till allt innehåll för en fast månadsavgift formar bokmarknaden och lyssnandet.
– När man får tillgång till ”allt” fostras också nya konsumtionsbeteenden som de här som jag kallar ”swappers”. Sedan påverkar det såklart också förlagen, och i förlängning författarna, att de inte får betalt per titel utan per lyssnad minut. Så har det aldrig sett ut tidigare, säger Karl Berglund.
Polariserad marknad
Ljudbokstjänsterna har redan påverkat den svenska bokmarknaden enligt Karl Berglund.
– Den har blivit mer tudelad. Vi rör oss mot en värld där populärlitteraturen konsumeras allt mer som strömmat ljud medan kvalitetslitteraturen är förankrad i den tryckta boken, men ar Karl Berglund.
I klippet ovan hör du Karl Berglund förklara de tre lyssnartyperna som han hittat i sin forskning på ljudbokslyssning.