• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ny rapport avslöjar: Tjejer och ickebinära särskilt utsatta i e-sportmiljön

Uppdaterad
Publicerad

En av anledningarna till att fler tjejer och ickebinära lägger ner sitt spelande är den hårda miljön inom e-sporten. Detta visar en ny rapport av föreningen Female Legends. Rapporten visar hur tjejer och ickebinära i högre grad utsätts för sexuella trakasserier och kränkningar när de spelar, än vad killar gör.

– Det har ju varit en bransch som har varit väldigt separerad från resten av världen så det har ju fått gro här på ett ganska obehagligt sätt, säger Lillie Klefelt, grundare av Female Legends och en av författarna till rapporten.

Kvinnor och ickebinära utsätts ofta för både kränkningar och sexuella trakasserier inom spelvärlden. Detta visar en ny rapport från föreningen Female Legends där man intervjuat 130 tjejer och ickebinära i åldern 13-26 år.

– Alla råkar ut för kränkningar, men den största skillnaden är att tjejer ofta råkar ut för kränkningar som har med deras kön att göra och ofta av sexuell natur. Det kan till exempel vara ”gå tillbaka till köket” men det kan också vara frågor om att man skulle vara prostituerad, säger Lillie Klefelt.

Tänker inte hela vägen

Föreningen Female Legends grundades 2016 och arbetar för att förbättra miljön för tjejer och ickebinära inom e-sport och gaming. I rapporten “Gå tillbaka till köket – varför finns det inga tjejer i e-sport?” undersöker man e-sportsvärldens strukturer. Där kan man bland annat läsa att tjejer och killar spelar ungefär lika mycket fram till de är 13 år därefter blir skillnaden stor.

Enligt Lillie Klefelt lägger många tjejer ner sitt spelande grund av den hårda miljön inom e-sporten.

– Jag blev lite tagen av att det var så stor skillnad på hur man trodde att tjejer och killar behandlades och att det var så många killar som trodde att tjejer blir behandlade på samma sätt som dem. Jag tror det bottnar i ett missförstående och att man inte har tänkt hela vägen, säger Lillie Klefelt.

Hur stor del har spelbranschen i det här?

– Jättestor.

Hoppas på förändring

Enligt David Jawette, projektledare för det årliga LAN-partyt, Dreamhack, välkomnar man Female Legends rapport, och säger att man vill samarbeta med föreningen för att göra gaming och e-sport till en sport för alla.

”Gaming som social mötesplats, samt e-sport som kompetitiv tävlingsform, har i relation till de flesta 'köttsporter' nästintill inga fysiska parametrar som förklarar varför fler tjejer inte deltar, utan det är snarare den rådande kulturen som sätter stopp i dagsläget, vilket denna rapport understryker”, skriver David Jawette i ett mail till Kulturnyheterna.

Hör Lillie Klefelt prata om hur tjejer och ickebinära utsätts för trakasserier inom spelvärlden i klippen ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.