Stort annonstapp för nyhetsmedierna jämfört med den totala annonsmarknaden. Arkivbild. Foto: TT/Helena Landstedt

Stort annonstapp för nyhetsmedier under 2023

Uppdaterad
Publicerad

Över 18 procent. Så stort bedöms annonstappet bli för nyhetsmedierna i år jämfört med fjolåret, enligt en rapport från Institutet för mediestudier baserat på material från IRM, Institutet för reklam och mediestatistik.

Annonstappet är därmed mycket större för journalistiken jämfört med den totala annonsmarknaden där fallet beräknas landa på tio procent.

Och det ser inte ut att ljusna nästa år heller, även om raset inte bedöms bli lika stort då, enligt Institutet för mediestudier.

Mellan 2008 och 2022 har 7,6 miljarder kronor, i fasta priser, försvunnit i annonsintäkter för svenska nyhetsmedier, vilket motsvarar ett ras på 62 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.