Som spelare iklär du dig rollen som en slags rymddelfin som hoppar mellan olika abstrakta former. Det hela utspelar sig i en tvådimensionell värld ritad för hand av konstnären Sara Sandberg.
– Ynglet är en abstrakt version av naturen där man hoppar omkring mellan olika bubblor och blad och mikroorganismer i en enda röra, säger Nicklas Nygren.
En meditativ spelupplevelse som går att anpassa i svårighetsgrad efter spelarens behov. Förhoppningen är att locka ovana spelare.
– Det är väldigt lätt i den enklaste svårighetsgraden och väldigt utmanande i den svåraste.
Allt spelaren gör blir till musik
Med undantag för Sara Sandbergs Joan Miró-lika illustrationer har Nicklas Nygren själv byggt hela spelet från grunden. Allt från programmering till musiken som tagits fram med hans egengjorda musikprogram och olika förprogrammerade musikalgoritmer.
– Allting spelaren gör i spelet blir till musik. Alla noter och melodier väljs av vad spelaren gör och du blir medkompositör av musiken, säger han.
Långt från den kommersiella spelvärlden
Nifflas spelkoncept brukar vara egensinniga skapelser. Hans spelserie Knytt hämtade inspiration från Tove Janssons berättelse Vem kan trösta Knyttet. Han befinner sig en bra bit från de kommersiella spelföretagen och många av hans tidiga spel finns tillgängliga helt gratis.
Går det att tjäna pengar på den här typen av spel?
– Det är svårt, marknaden har så otroligt många spel nu och man vet inte vad som kommer fungera eller inte. Oavsett vad man gör för spel idag är det en chansning. Då är det lika bra att göra den typ av spel man tycker om.