Det har gått 17 år sen den lilla spelstudion Zoink i Göteborg grundades, men idén som gjort att de nu fått rubriker världen över – och plockats upp av speljätten Electronic Arts – sträcker sig ännu längre tillbaka i tiden.
Deras nya spel följer ett skogsväsen, den lilla rävliknande figuren Fe, som smyger runt i en Bauersk sagoskog och försöker rädda varelserna i den. Det kan bli studions stora genombrott – men började som ett nostalgiskt barndomsminne.
– Fe började som ett minne från min ba rndom när jag försökte smyga på ett rådjur, berättar Andreas Beijer, spelets art director.
Andreas Beijer är 42 idag men minns händelsen tydligt: En råbock hade irrat sig in i hans väns trädgård, och han fick för sig att klappa den. Han återger stämningen med inlevelse: Hur han tog av sig skorna och smög ut på gräsmattan. Hur han höll sig lågt, försökte hålla vinden mot ansiktet för att lukten inte skulle röja honom. Anspänningen.
– Till slut var jag så nära att jag precis kunde klappa den. Den märkte mig, och sprang skällande ut i skogen, men det fanns en sån intensitet i det. Så vi började prata om att man borde kunna göra den känslan till ett spel, säger Andreas Beijer.
Med sagobagaget i trollskogen
Det är just det där ursprungliga, trevande mötet med naturen som utgör grunden för Fe, förklarar Klaus Lyngeled, creative director till Fe och Zoinks grundare.
– Även om skogen är vacker, kan den också kännas farlig, och ibland magisk. Det finns en väldigt specifik stämning, och det är den vi vill komma åt i Fe.
Det känns som att ni jobbat med både den faktiska skogen i Sverige, men också mytologin kring vad skogen är, som i John Bauers konst. Vad är det som är så intressant där?
– Som nordbo är man ju så färgad av alla gamla berättelser, det Bauerska. Det är som ett stort sagobagage man har med sig in i skogen. Och det visar sig i spelet, säger Andreas Beijer.
– Skogen är inte naturalistisk, utan som ett barn skulle uppleva den. Där det får lov att vara magiskt och man inte riktigt vet hur det fungerar, hur djuren gör eller växterna är.
Det var också för att förstärka känslan av en första naturupplevelse som Fe fick sin säregna estetik: Ett nästan metallisk utseende som skapar en främmande sagoskog i skimrande purpur och midnattsblått.
Kan bli ett genombrott
I spelet måste räven Fe avvärja hotet från människoliknande figurer som kallas för the silent ones, som vill fånga varelserna i den. Men det är inte någon rak, sedelärande berättelse om människors miljöförstöring, enligt spelmakarna.
– Det är svårt att säga att de representerar människans påverkan på skogen, men det är inte riktigt så enkelt. Vi vill inte gå allt för djupt på det, mycket i spelet handlar om att spelaren ska ta med sig sin egen tolkning, och vi vill inte förstöra det, säger Hugo Bille, spelets producent.
Fe jobbar inom den växande genren av emotionellt berättande, där spel som Journey, Ori and the blind forest och svenska Unravel fått stor uppmärksamhet på senare år. Om Fe får ett lika varmt mottagande som sina föregångare återstår att se.
– Det är nervöst såklart. Man känner ju sig lite som ballerinan på MC-klubben: ”Här är vårt spel om en söt liten räv”. Men samtidigt känns det roligt att bryta lite mot spelvärldens normer, Fe handlar om att lita på spelaren, säger Andreas Beijer.