Årets juldagsfilm ”En man som heter Ove” tickar mot 400.000 biobesök.
Än så längre visar biotoppen ett större intresse för Ove än för nya Star Wars.
– Det är som när verkligheten överträffar dikten, säger Annica Bellander, producent.
– Enastående. Att hamna före en så stor drake från Hollywood, det tyder på att det finns ett behov hos publiken av en sådan här film. En blandning av komik och sorg.
Bättre än hundraåringen
I år inföll juldagen på en fredag. När söndagen var slut hade 241.000 biljetter sålts till Hannes Holms film om den tragikomiska surgubben i radhusområdet. Det är bättre än vad rekordfilmen ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” presterade under sina tre öppningsdygn på bioduken. När en veckas biobesök hade räknats samman var Felix Herngrens hundraåring med Robert Gustafsson i huvudrollen dock den mest sedda, svenska filmen det året, och behöll titeln även året därpå.
”Får rysningar”
2015 har varit ett relativt svagt bioår för svensk film. Juldags-Ove har talats om som den svenska produktion som kan vända trenden.
– Hundraåringen var magi. 1,5 miljoner besökare totalt. Man kan knappt ta sådana siffror i sin mun. Man får rysningar när man står inför en sådan här öppningshelg. Jag hoppas att det finns ett sug efter vår film under våren. Att den får fortsätta att gå på bio, säger Annica Bellander.