Rekordåret 2020 startades det 1,1 miljoner poddar globalt. Förra året var siffran nere på 219 000. Samtidigt ökar lyssningen. Och i Sverige ser man en fortsatt stor efterfrågan på ljud.
- Vi ser inte att det bromsar in, snarare tvärtom. Särskilt efterfrågan på dokumentärer och kvalitetsjournalistik ökar hela tiden. Det är en professionalisering som pågår där poddlyssnarna har högre krav idag, säger Jenny Nordlander som är redaktionschef på produktionsbolaget Filt.
På Svenska Dagbladet har man satsat stort på podcasts de senaste åren. Även där ser man en stark efterfrågan där kraven på produktionerna har ökat.
– Marknaden för ljud i Sverige är ganska mogen, folk har höga krav. Om vi ska nå ut med en podd då måste det vara kvalitetsjournalistik, det är det som fungerar, säger Teresa Stenler von Matérn, poddchef på Svenska Dagbladet.
Podcasten självklar del
Både Jenny Nordlander och Teresa Stenler von Matérn pekar på att lyssnarna idag förväntar sig mer av en ny podd, gärna dokumentärer eller kvalitetsjournalistik. Podcasten har gått från i början ofta vara ett enkelt samtal, en snackpodd, till att idag ofta vara ljudjournalistik där man behöver ett produktionsbolag bakom sig. Det kan vara en av anledningarna till att färre podcasts debuterar idag.
– På topp tio-listan finns det ju fortfarande många snackpoddar, men utöver podden ”Ursäkta!”, så är det poddar som startade för tio-tolv år sedan. Det måste vara något exceptionellt. Att sådana här enklare snackpoddar inte startas i samma utsträckning kan vara en del av förklaringen, säger Jenny Nordlander.
På ett mediehus som Svenska Dagbladet är podcasten idag en självklart del i arbetet för att locka betalande prenumeranter.
– Våra läsare förväntar sig podd, det är en viktig bit i vår journalistik. Nu släpper vi en ny podd som heter ”Dynastin”, om Stenbecksfamiljen, och där är podden det centrala och sedan finns det andra publiceringar runt den, säger Teresa Stenler von Matérn.