– Jag kämpar för att inte glömma vem jag var innan kriget började, säger poeten och journalisten Mahmoud AlShaer.
I början av kriget mellan Israel och Hamas intervjuade Kulturnyheterna tre kulturarbetare som var fast i Gazaremsan för att fråga om vilken roll kulturen, om någon, kan spela.
Växande sopberg och basala behov
Kulturnyheterna ringde upp poeten och journalisten Mahmoud AlShaer som driver ett kulturcenter i Gaza igen, nu fem månader senare.
– Landets kulturarbetare är ingenting annat än en del av civilbefolkningen med exakt samma basala behov. För närvarande lever vi under väldigt tragiska omständigheter.
Mahmoud AlShaer befinner sig i gränsövergången Rafah i Gaza där han beskriver lidandet för civilbefolkningen som en humanitär katastrof. Kriget i Gaza fortsätter att skörda liv. Svälten är påtaglig. Sjukdomar är utspridda i staden. Det råder stor brist på rent vatten och mediciner.
– Folk tvingas leva bland sitt eget avfall och sophögarna på gatorna. Allt detta pågår förutom spridningen av sjukdomar.
Omfattande skador på kulturarv
FN-organet UNESCO har med hjälp av satellitövervakning sammanställt en lista i med 41 stycken landmärken som helt eller delvis förstörts. Organisationen Heritage for Peace, som jobbar med kulturarv i konfliktzoner, uppskattar att fler än 200 kulturarvsbyggnader eller platser förstörts.
– Många kulturcenter och antika platser är utsatta för skador, säger Mahmoud AlShaer.
– Trots allt detta försöker vi fortsätta skapa kultur. Men vi gör det av pliktkänsla. Vi ser skapandet som en protest för att inte förlora vår mänsklighet.
En kamp mot glömska
Mahmoud AlShaer beskriver sitt tillstånd som en kamp mot glömska.
– Jag kämpar för att minnas min mänskliga existens. Jag försöker minnas mina bekymmer, vem jag var innan kriget, mina olika försök att skapa. Och jag föreställer mig att en stor del av mina konstnärskollegor slits mellan skapandet och deras basala mänskliga behov.