Nästan fyra veckors intensiv bombning har förlamat kulturscenen i Gaza.
– Det är en pågående utplåning av människor och infrastruktur. Många kulturinstitutioner har utsatts för totalförstörelse. Vi har kulturcenter som drabbats urskillningslöst oavsett om de är sekulära eller har religiös kristen prägel. Till exempel har ortodoxa kulturcentret blivit totalförstört, berättar Yusri Darwish, kultursamordnare i Gaza, på en skranglig telefonlinje för SVT Kulturnyheterna.
Kulturarbetare stannar hemma
Poeten och journalisten Mahmoud AlShaer driver en tidskrift i Gaza, som också förfogar över ett kulturcentrum i staden. Musik, konst och litterära samtal är en del av verksamheten.
I maj var han gästredaktör för svenska Pen/Opps temanummer “Uppgivenhet föder hopp”.
Nu låter han inte särskilt hoppfull.
– Jag stannar hemma för jag känner mig inte säker. Skadas jag i en attack saknar läkarna bedövningsmedel på sjukhusen. Om jag ska försöka ta mig ut så går jag till en plats där det finns flyktingar, där jag kan ge psykologiskt stöd till barn och föräldrar i skolorna.
– Annars är det köer överallt. Kö till vatten, mjöl, blöjor, medicin.
Poeternas roll i krig
Mahmoud Alshaer säger att kulturcentret står kvar men att området är svårt drabbat.
– Det här gäller alla grupper som sysslar med kultur. Kulturarbetare finns hos sina familjer. Deras egna personliga bekymmer har ersatt kulturarbetet. Detta utöver den ständiga förlusten av författare, konstnärer och journalister som dör.
Den unga poeten Salim hade just avslutat arbetet med sin debutroman när kriget kom. Han beskriver läget i Gaza som en humanitär katastrof men att kulturen ändå kan spela en betydelsefull roll för befolkningen.
– När vi kommer till en punkt då människor börjar döda varandra för mat, då är de intellektuellas och poeternas roll att inspirera folk att klara utmaningarna, hålla ut och vara starka utan att brytas ner. Inte låta sig förnedras och lida inre nederlag.