Gift vid första ögonkastet

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon berättar ”Gift vid första ögonkastet”-producenten om ansökningsprocessen och svarar på kritik om bristande mångfald. Foto: Martin Ekelin/SVT

Producenten: Så väljs deltagarna till ”Gift vid första ögonkastet”

Uppdaterad
Publicerad

Det är premiär för säsong elva av ”Gift vid första ögonkastet”. Men hur väljs deltagarna ut och hur undviker produktionen fallgropar från tidigare år? Vi har träffat producenten William Johansson Kalén som jobbat med programmet sedan start.

Ungefär 2000 deltagare söker varje säsong till ”Gift vid första ögonkastet”. William Johansson Kalén har jobbat med programmet sedan säsong 1 då han följde och filmade paren. Sedan har han jobbat med casting och i dag är han producent.

För Kulturnyheterna berättar han hur man jobbar med castingen för att få fram de slutgiltiga paren och vilket ansvar produktionen har för hjälpa deltagarna att parera hat från publiken.

– Vi tycker att konflikter är superspännande, precis som all annan reality. Men vi tycker inte om att göra någon till skurk.

I videon: Så tänker programmet när de väljer deltagare.

Fakta: ”Gift vid första ögonkastet”

Säsong tolv sänds på SVT Play och i SVT1 på måndagar med start 14 april, men första avsnittet har smygpremiär på SVT Play redan fredagen den 11 april.

Årets experter är Suzann Larsdotter, specialist i klinisk sexologi, psykologen och psykoterapeuten Maria Farm och psykologerna Fredric Bohm och Hana Jama

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.