Modeller som går på catwalk under en modevisning, publik fotograferar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Representation i modevärlden är inte längre trendigt. Resumés reporter Amanda Törner förklarar i videon ovan. Foto: Sebastiao Moreira

Smala kroppar dominerar svenska modejättars reklam

Publicerad

När svenska modejättar gör reklam i sociala medier så dominerar smala modeller.

Sämst i klassen är H&M, visar en granskning av Resumé.

Men varför har kroppsrepresentationen i modevärlden hamnat på återgång? Se teorin i videon ovan.

Tidningen Resumé har kartlagt hur olika kroppar representeras i marknadsföringen i sociala medier hos sex svenska modeföretag – Lindex, Djerf Avenue, NA-KD, Ellos, Gina Tricot och H&M.

Genom att manuellt kategorisera kropparna som syns i företagens sociala medier-inlägg i kategorierna; smal, mid size och plus size har man konstaterat att 90 procent tillhörde den smala kategorin av de över 2 000 inläggen som granskades.

– Vi ser en tillbakagång till ett extremt smalt ideal, säger Amanda Törner, reporter på Resumé, i Morgonstudion.

Sämst i klassen var H&M, medan Lindex visade på större representation.

Resumés kartläggning över H&M:s kroppsrepresentation i marknadsföring på sociala medier. Foto: SVT
Resumés kartläggning över Lindex kroppsrepresentation i marknadsföring på sociala medier. Foto: SVT

H&M svarar på kritiken:

”Vi förstår och tar till oss kritiken vi har brustit i hur vi visar upp våra kollektioner och vårt mode och vi kommer nu se över våra rutiner för marknadsföring.”

I Sverige fälldes 2024 rekordmånga kampanjer med samla modeller – tio stycken i jämförelse med tre året innan.

– Anmäl till oss så vi får pröva det, uppmanar reklamombudsmannen Peter Knutsson.

Size zeros återkomst

Bristen på kroppsrepresentation syns inte bara i svenska företags marknadsföringen på sociala medier, utan går som en röd tråd genom modebranschen.

Nyligen presenterade Vogue business sin återkommande rapport över kroppsrepresentation på de internationella modeveckorna – som visar att både midsize- och plus size-kroppar minskat återigen på catwalken från föregående säsong.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.