Tidningen Resumé har kartlagt hur olika kroppar representeras i marknadsföringen i sociala medier hos sex svenska modeföretag – Lindex, Djerf Avenue, NA-KD, Ellos, Gina Tricot och H&M.
Genom att manuellt kategorisera kropparna som syns i företagens sociala medier-inlägg i kategorierna; smal, mid size och plus size har man konstaterat att 90 procent tillhörde den smala kategorin av de över 2 000 inläggen som granskades.
– Vi ser en tillbakagång till ett extremt smalt ideal, säger Amanda Törner, reporter på Resumé, i Morgonstudion.
Sämst i klassen var H&M, medan Lindex visade på större representation.
H&M svarar på kritiken:
”Vi förstår och tar till oss kritiken vi har brustit i hur vi visar upp våra kollektioner och vårt mode och vi kommer nu se över våra rutiner för marknadsföring.”
I Sverige fälldes 2024 rekordmånga kampanjer med samla modeller – tio stycken i jämförelse med tre året innan.
– Anmäl till oss så vi får pröva det, uppmanar reklamombudsmannen Peter Knutsson.
Size zeros återkomst
Bristen på kroppsrepresentation syns inte bara i svenska företags marknadsföringen på sociala medier, utan går som en röd tråd genom modebranschen.
Nyligen presenterade Vogue business sin återkommande rapport över kroppsrepresentation på de internationella modeveckorna – som visar att både midsize- och plus size-kroppar minskat återigen på catwalken från föregående säsong.