Andra delen i förslaget om framtiden för public service-kanalerna SVT, SR och UR har presenterats.
I det första delbetänkandet fastslogs att public service i framtiden ska finansieras med en skatt, istället för en avgift som i dag.
Det andra delbetänkandet handlar om vad public service-företagen ska fokusera på. Utredningen slår bland annat fast att en utökad lokal bevakning behövs, och att företagen ska satsa hårdare på vad de en gång startades för att göra: ljud och bild. Också på nätet, där skriven text har blivit vanligare.
”Sverige behöver fristående mediebolag”
Olof Lavesson (M), Kulturutskottets ordförande, säger att utredningen vill anpassa public service villkor till ett nytt, digitalt mediesamhälle.
– I det samhället är vi tydliga med att man ska fokusera på det som faktiskt är kärnuppdraget för public service. Ljudet för radion, den rörliga bilden och de plattformar man själv har. Vi är också tydliga med att man befinner sig i ett stort medielandskap och det måste man förhålla sig till.
SVT:s vd Hanna Stjärne säger att det på många sätt är ett bra förslag som slår fast hur viktigt public service-uppdraget är för kommande generationer i en tid som blir mer och mer digital.
– När det gäller text och rörlig bild är det viktigt att komma ihåg att medierna konvergerar och går samman mer och mer, och att vi måste utveckla våra digitala tjänster. Vi har själva som internt mål att bli bäst i Sverige på video online, säger hon.
”Välkommet att man sätter gränser”
Flera kommersiella medier har tidigare riktat kritik mot licensmedlen som finansierar public service-bolagen används till att slå mot de icke offentligt finansierade medieföretagen, och att konkurrenssituationen blir orättvis. Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU), har varit särskilt kritiska mot mängden SVT-producerad text på nätet. Någonting man menar att det inte finns någon grund för i sändningstillståndet.
– Jag tycker att utredningen tar tydlig ställning. Vi välkomnar att fokus för uppdraget ska vara ljud och bild. Det tydliggörs att texten endast ska komplettera kärnverksamheten, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU.
– Det är också välkommet att man sätter gränser för vad som ska publiceras på tredje plattform, att man inte bör publicera hela material på till exempel sociala medier. Utan det som läggs ut ska peka mot egna plattformar. För oss blir det extra känsligt genom att man göder amerikanska it-plattformar. När man lägger sig på tredje plattformar så göder man deras annonsplattformar, och det är vi kritiska till att public service medel ska gå till.