En muskulös man med vit sminkning knäböjer på en scen i svagt ljus. Han har långt, ljust hår och bär randiga byxor. Bakgrunden är helt mörk, vilket framhäver hans figur och känslan av dramatik.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– En förtätad kriminalhistoria i ett lite förkrympt cirkustält, säger Oskar Anesten om ”Brott och straff” på Örebro teater. Foto: Örebro teater/Leonard Stenber/Mikko Lindskog

Recension: Brott och straff på Örebro teater

Uppdaterad
Publicerad

Ett ekorrhjul intar scenens mitt i Örebro teaters uppsättning av Brott och straff. Det handlar om människans belägenhet, hennes litenhet inför sig själv och sin skuld. En muskelstinn uppsättning av regissören Pontus Stenshäll präglad av udda uppdateringar, men också väl renskrapad på det fläskiga tankegodset.

Brott och straff handlar om studenten Raskolnikov som rånmördar en gammal pantlånerska och sen lider helvetiska kval. Romanen är smällfet av 1800-talets stora frågor. Lag och moral, nihilism, övermänniskoideal. Valkyriornas ritt av Richard Wagner inleder föreställningen i Örebro.

Och som övermänniskans motsats får musen en roll i den här föreställningen. Raskolnikov har, visar det sig, ett litet husdjur i en bur i sitt kyffe.

Ludde Hagberg spelar en betydligt mer kraftfull variant än Dostojevskis tärda yngling. Här är han ett muskelpaket, en deffad akrobat som svingar sig runt i scenografins funktionella träställningslösning. En darrig, övertänd tänkare som inleder med spänd nerv, de krokiga tankebanorna riktade direkt till publiken.

Stenshäll har uppdaterat klassikern och strukit förtjänstfullt i det rika persongalleriet som annars anstår en rysk roman från 1800-talet. Nyckelfigurer har fått ny skepnad. Systern Dunja till exempel är här ingen underdånig exguvernant utan en kvinna som vet och tar vara på sin sexuella makt. Och som påstår att brorsans problem är att han inte får ligga tillräckligt mycket.

Groteska masker förstärker huvudpersonens vanföreställningar. Flera figurer iklär sig gycklarelement. Malin Berg som rannsakningsdomaren blir en slirig strateg och bidrar med lättsamheter i det mörka morddramat.

Ett tajt manus framhåller dramats grunder. Samtidigt som karaktärsteckningarna blir tunnare och mer kryptiska. Vad driver Raskolnikov? För att inte tala om personerna runtomkring honom? Se där det kinkiga i att ge sig på en tung och omfångsrik klassiker.

Men som teater är det välspelat och tidvis skrattframkallande. Underhållande, atletisk scenkonst.

I romanen kapitulerar Raskolnikov inför Gud. I Örebro har man tagit en annan väg. Här handlar det om hur möss riskerar att ta över hus på landsbygden. En matberedare slår slutgiltigt hål på teaterillusionen. Kul knorr, men lite mer idémässigt fett hade förhöjt upplevelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.