Christina Schollin i Fanny och Alexander på Teater Galeasen

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Christina Schollin är självlysande i sin roll”, tycker teaterkritiker Anna Hedelius. Se delar ur ”Fanny och Alexander” och Anna Hedelius omdöme i klippet. Foto: Mats Bäcker

Recension: ”Fanny och Alexander” på Teater Galeasen

Publicerad

När Ingmar Bergmans borgerliga julepos ”Fanny och Alexander” hamnar på den evigt unge uppstickaren Galeasens scen är det mesta grandiost utom granen, tycker teaterkritiker Anna Hedelius.

Kanske får julträdet i miniformat representera den lilla värld som befinner sig inom familjen Ekdahls väggar och som de påstår speglar den stora och svåra världen utanför. Men hur tryggt är det egentligen därinne?

I Hannes Meidals och Jens Ohlins version genskjuter vi den Ekdahlska familjen från sidan. Radarparet som tidigare har dekonstruerat både ”Hamlet” och ”Macbeth” söker sig bakom kulisserna och under maskerna, och där – i de dunkla förråden bakom scenen, i rollgestalternas gömda skrymslen, utspelar sig de verkliga dramerna.

Meidal och Ohlin belyser livet som ett maskspel, en ständig lek med roller och förklädnader. ”Vi spelar våra roller, somliga spelar dem slarvigt, andra spelar dem med stor omsorg.” konstaterar Christina Schollin i ”Fanny och Alexander”. Hennes roll som den före detta uppburna skådespelerskan är kongenial med henne själv.

Schollin, som numera medverkar i reality-tv och sedan 1950-talet har spelat otaliga roller på scen och film – inte minst Lydia i filmversionen av ”Fanny och Alexander” – ser tillbaka på sitt liv och konstaterar att hon har älskat rollen som mamma högst. Det är meta så det förslår – och hon är självlysande i sin roll.

Alexander, på premiären gudomligt spelad av Oliver Hagenfeldt Eek, gör entré i mask och ilska över världens lögner. Alla ljuger. Varför kan ingen vara på riktigt? Det är han som söker sanningen bakom maskerna och till sin skräck också avslöjar den. Persongalleriet i övrigt känner vi igen från Bergman, dysfunktionella var och en på sitt eget vis. Hannes Meidal dubblerar i rollerna som biskopen och Isak Jacobi, vilket komplicerar bilden av ondska versus godhet. Finns det en kärv biskop i oss alla?

Den stökiga scenografin är en snygg illustration av textens repliker och Linus Fellboms ljus och skuggspel spelar en väsentlig roll i dualiteten mellan verklighet och fantasi.

Meidal/Ohlin kommenterar listigt sina egna uppsättningar genom både kostymmarkörer och repliker och även radions skvalande musikval refererar till tematiken.

Bergman, som för övrigt själv är med på scenen i Sten Johan Hedmans gestalt, skrockar nog i sin himmel.

”Fanny och Alexander”

Av: Ingmar Bergman

Bearbetning: Hannes Meidal, Jens Ohlin

Regi: Jens Ohlin

Medverkande: Christina Schollin, Oliver Hagenfeldt Eek, Hannes Meidal, Oskar Thunberg, Lina Englund, Torkel Petersson, Jacob Ericksson, Elisabeth Wernesjö, Ester Claesson, Agneta Ehrensvärd, Sten-Johan Hedman med flera

Scen: Teater Galeasen, Stockholm – i samarbete med Dramaten och Uppsala Stadsteater

Speltid: 3 tim 30 min

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.