Åke Zetterström i rollen som Harald. Åke är klädd i läkarrock, håller i ett glas champagne, och ser chockerad ut.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Åke Zetterström i rollen som Harald. Se ett utdrag ur ”Mytomania” i klippet. Foto: Lennart Sjöberg/Göteborgsoperan

Recension: Kirurgiskandal och visselblåsare i ny opera

Uppdaterad
Publicerad

Macchiariniskandalen som opera? Ja, men nej. Det nyskrivna musikdramat på Göteborgsoperan handlar om mer än så. Camilla Lundberg har sett en vass uppsättning med en stjärnkirurg i centrum.

Kerstin Perski (text) och Paula af Malmborg (musik) har skapat en spännande opera om svek och lögn i kärlek.

Joachim Bäckström är den idealiske tenoren att gestalta den framgångsrike men slirige kirurgen Francis. Hans privatliv skär sig och kräver parterapi med hustrun, spiksäkra mezzosopranen Ann-Kristin Jones.

Mellan Francis och terapeuten Nelly, koloratursopranen Kerstin Avemo, uppstår en otillåten attraktion. Bäddat för lögn och svek även i intimsfären…

Från Macchiariniaffären känner man igen forskningsfusket, visselblåsarna och de fantasifulla bröllopsplanerna. Francis gör succé med sina avancerade men livsfarliga ansiktsoperationer.

Att forskningen bygger på fusk vill ingen kännas vid, och visselblåsarna ger upp. ”Visslar bäst som visslar sist” – en av flera goda one-liners i Kerstin Perskis libretto.

Den förälskade terapeuten Nelly blir varse Francis mytomani och söker psykologiska förklaringar. Här spökar en krävande mamma, som gestaltas i drömsekvenser med musiker på scen.

Paula af Malmborg har komponerat med finurliga verktyg. Intimt, med små ensembler. Storslaget med mäktiga körer. Det är spretigt och fantasifullt i ovanliga klangfärger.

Medan Marika Feinsilbers utsökta scenografi går i tydliga färger och former medunderbara kombinationer och kostymer.

Rullband på scenen glider som Francis på sanningen. Och inte bara han – en underbar lögn smittar som titelns mytomani. För terapeuten Nellys insikt står hennes förälskelse i vägen.

För Kerstin Avemo i den egentliga huvudrollen innebär det stora intervallsprång mellan skyhöga toner och det knappt hörbara.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.