Åhoj landkrabbor! Har ni också drömt om att bli piratkungar, men saknat en tidsmaskin för att uppleva piraternas guldålder? Spelet ”Skull and bones” verkade som ett lovande substitut, åtminstone på pappret. Ett multiplayer online-spel i likhet med ”The Division” – men bland arga sjöbusar i slutet på 1600-talet, där du tillsammans med andra spelare kan utforska en övärld av gömda skatter.
Jag börjar spela efter att min kapten dör och hans skepp kapsejsar. Jag är fri att skapa min egen lycka utanför Afrikas kust. Målet: ett skepp att krossa mina fiender med! Trodde jag. Istället skickas jag för att hugga ned träd.
Det är tråkigt och tar onödigt lång tid, men sen är det dags att ge sig ut för att plundra och dricka rom! Fast det går nästan inte att kasta ankar någonstans, och fäktas med kroksabel är bara att glömma – oavsett hur grovt någon förolämpar dig.
Faktum är att du knappt kan göra någonting till fots utanför ditt skepp och ju mer jag försöker utforska inser jag hur begränsat ”Skull and bones” är. Så pass att illusionen av frihet blir rent provocerande och hela världen framstår som stum och död.
Ubisoft Singapores mastodontprojekt ”Skull and bones” har legat i utveckling sedan 2013 efter en idé till en spin-off av det utmärkta ”Assasins creed IV: Black flag”.
Spelet har plågats av förseningar och när det äntligen släpps med en budget på runt 120 miljoner dollar är frågan vart pengarna tagit vägen? Har någon smitit och begravt dem på en öde ö någonstans? Handlingen är både obefintlig och osammanhängande. Grafiken är medelmåttig och spelbarheten är motsatsen till intuitiv.
Det enda som inte känns klumpigt är striderna till sjöss. Svettiga bataljer där både kontroller och det visuella funkar över förväntan. Tyvärr räcker inte det på långa vägar för att motivera den löjligt höga prislappen på 699 kronor.
Skull and bones
Betyg: 2
Premiärdatum: 16 februari, 2024
Genre: Action/MMO
Utvecklare: Ubisoft Singapore
Plattformar: PlayStation 5, Xbox Series X/S, Amazon Luna, Microsoft Windows