Titta en älg på Dramaten

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Lotta Tejle, Sanna Sanna Sundqvist, Ellen Jelinek och Rebecka Hemse i ”Titta en älg”. Foto: Sören Vilks

Recension: ”Titta en älg” på Dramaten

Uppdaterad
Publicerad

Mellika Melouani Melanis version av Kristina Lugns ”Titta en älg” är en av årets bästa teaterupplevelser, tycker Anna Hedelius.

När Ogebratt, Karlsson och Larsson väntar på tåget i Kristina Lugns kammarspel från 1999 har hennes universum fått helt nya proportioner.

Det är inte bara Dramatens stora scen som känns väldig i jämförelse med urpremiärens Brunnsgatan 4. Här är allt större, den expressiva och nästan helt kvinnliga ensemblen, gester och hela anrättningen i sig.

Orden från pjäsen med det roliga namnet korsklipps också med delar av andra av dramatikerns pjäser, något som tydligt visar att Kristina Lugn var en författare vars tematik och stil bestod genom decennier.

Hennes texter lyckas med konststycket att på samma gång vara både säregna och rymma hela teaterhistorien. Även Mellika Melouani Melani är säregen och listig som regissör. I hennes generösa och dristiga uppsättning finns drag av såväl Beckets gåtfulla väntan som Brechts Verfremdung med sångnummer och direkt publiktilltal.

Föreställningen är även besläktad med den samtida brittiska regissören Katie Mitchell, som på olika sätt laborerar med filmiska närbilder i sina uppsättningar. Och visst är det också lite Hitchcock över Mikael Kratts ljussättning, tågrälsens lövhalka, röken, dimman och inte minst de ljusa trenchcoats som hela ensemblen bär som en anonymitetens mantel över sin övriga kostym.

Mikael Karlssons drivande musik spelar naturligtvis en alldeles egen roll för den suggestiva stämningen. Mest av allt har ”Titta en älg” blivit till en slags ”Jösses flickor” för 2020-talet.

Ordekvilibristen Lugns texter om sorg, ensamhet, övergivenhet, olyckan i att älska men inte älskas, viljan att leva men samtidigt inte orka leva, har blivit ett oratorium av röster och kroppar med den kvinnliga kören Stockholm City Voices som brudkör och vildsint frigörelseprojekt. Här nås befrielsen via såväl lustmord på mannen som blasfemi. ”Titta en älg” är en storslagen dödsmässa lika mycket som livsmässa – det är en uppsättning ljuvlig att uppleva.

”Titta en älg”

Av: Kristina Lugn
Bearbetning och regi: Mellika Melouani Melani
Scenografi: Martin Chocholousek
Musik: Mikael Karlsson
Koreografi: Ossi Niskala
Medverkande: Lotta Tejle, Ellen Jelinek, Sanna Sundqvist, Rebecka Hemse, Marie Richardson, Nancy Ofori m fl.
Scen: Dramaten, Stockholm.
Speltid: 1 tim 45 min.
Premiär: 17 oktober 2024

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.