Turandot på Malmö opera

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Anne Derouard insats som Turandot är oerhört imponerande, tycker operakritikern Camilla Lundberg. Hör mer i videon. Foto: Turandot/Malmö opera

Recension: ”Turandot” på Malmö opera

Uppdaterad
Publicerad

En praktfull show och en musikalisk triumf. ”Turandot” blev Giacomo Puccinis sista opera, men ofullbordad när han gick bort för precis 100 år sedan. Malmö opera spelar den med traditionellt tillkomponerad happy end, men regissören Sofia Adrian Jupither har sökt fördjupa styckets stereotypa karaktärer. Operakritikern Camilla Lundberg har varit på plats.

Turandot är från början en urgammal saga, en persisk fabel som i Italiens commedia dell’arte fick kinesiska förtecken. Som sedan Puccini svällde upp till en storslagen operashow för en muskelstark sopran och många mäktiga körer. Samt förstås jätte-hiten ”Nessun dorma”. Den arian flög över jorden när de Tre Tenorerna gav hals vid fotbolls-VM i Rom 1990.

Innan dess spelades inte ”Turandot” särskilt ofta, inte minst på grund av det dödsföraktande sopranpartiet i titelrollen. Men på 2000-talet har den getts på alla svenska operascener – alla med ambitionen att komma runt schablonerna och kineserierna.

På Malmö opera är vi kvar i sagans Kina med en praktfull, mycket vacker dekor signerad Erlend Birkeland. På så vis är det traditionellt, men Sofia Adrian Jupither har ändå lyckats förmänskliga operans tre pappfigurer: Den iskalla prinsessan som smälter av kärlek. Prinsen som vågar livet av kärlek. Och den varmhjärtade flickan Liù som tar sitt liv av kärlek. Alla tre är fullständigt besatta av sin fixa idé. Varken prinsessan eller prinsen väcker vår medkänsla, men här väcker de i varje fall vårt intresse.

Två fransyskor gör de starkt motsatta sopranpartierna. Anne Derouard är ett slags mezzo med stålkantad höjd för Turandots skräckinjagande frågesport. Oerhört imponerande! Solen Mainguené har en fin mjuk Puccinisopran, lite för sentimentalt maniererad i min smak. Daniel Johansson har verkligen den lyriska kraft som krävs för att triumfera med sin ”Nessun dorma”. Måtte han behålla denna vokala glans när han numera sjunger Wagner ute i världen.

Också kör och orkester vid Malmö opera håller toppklass. Daniel Carter, en rätt ung australisk dirigent, har full koll på dom mäktiga körpartierna och gör samtidigt ett snyggt detaljarbete med orkestern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.