Ur Yerma som spelas på Dramaten

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se Anna Hedelius recension i klippet. Foto: Dramaten

Recension: ”Yerma” i regi av Lisaboa Houbrechts

Uppdaterad
Publicerad

”Yerma” träffar rakt i hjärtat. Här bjuds ofiltrerade känslor förvandlade till rörelse, rytmer, musik, färg och poesi. Kulturnyheternas teaterkritiker Anna Hedelius har sett ”Yerma” på Dramaten.

Föreställningen är en fest för ögat med sinnlig scenografi, kostym i jordens samt blodets färger och en förevisning av den mänskliga urkraften, något som är lätt att relatera till. För var finns vårt ursprung om inte, som i ”Yerma”, hos moderns rent kroppsliga begär efter ett barn, efter att rent bokstavligen få fylla sin kropp med mening?

”Yerma” är en av tre pjäser med starka och ödesmättade kvinnoporträtt som Federico García Lorca skrev mot slutet av sitt korta liv.

Pjäsen placerar sig, i både tematik och betydelse, nära några av dramatikens andra riktigt starka modersdramer, som Euripides ”Medea” och Bellinis ”Norma”. Också här gestaltas hur bottenlös längtan och trängtan kan förvandlas till besatthet och ursinnig vrede, samt hur själva förutsättningarna för liv förvandlas till död.

Redan namnet signalerar Yermas öde. Ordet betyder karg eller infertil på spanska och hos Nina Zanjani ryms hela paletten av känslonyanser – kärleken, styrkan, sårbarheten, avunden, sorgen, desperationen och ursinnet samt alla växlingar däremellan.

Det är en makalös gestaltning och i den här föreställningen finns oförglömliga scener som på samma gång förkroppsligar gemenskapen i moderskapet och den totala tomheten för den som blir lämnad utanför.

Över huvud taget handlar ”Yerma” mycket om kampen för att nå fram i kärlek, samt smärtan i att bli förvägrad detta. Alltsammans uttryckt med poetisk förfining och känslomättad musik.

Lorca själv är inskriven i pjäsen, där han mycket finurligt dubblerar som vännen Victor, vilket skapar ett sofistikerat triangeldrama på scenen. Christoffer Svenssons Juan, han som inte kan – eller vill – ge Yerma barnet är antytt homosexuell, liksom Lorca, den karaktär som ju med sin blotta existens ger liv till de andra gestalterna på scenen.

I Houbrechts ”Yerma” får Lorca, författaren som ju mötte döden i spanska inbördeskriget på grund av sin penna, fortsätta dansa när hans egna rollgestalter möter det tragiska slutet. Det, om något, är väl en seger för konsten.

Yerma av Federico García Lorca

Översättning: Jens Nordenhök

Regi: Lisaboa Houbrechts

Scenografi: Clémence Bezat

Kostym: Oumar Dicko

Ljus: Floriaan Ganzevoort

Mask & peruk: Mimmi Lindell, Johan Lundström

Musik: Bert Cools, Stijn Cools, Indrė Jurgelevičiūtė

Medverkande: Elle Kari Bergenrud, Ellen Jelinek, Christopher Lehmann, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Razmus Nyström, Tina Pour-Davoy, Christoffer Svensson och Nina Zanjani

Scen: Dramaten, Stora scenen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.