Leon Nordin, ett av Sveriges största namn inom reklamvärlden, har dött vid 85 års ålder. Det rapporterar Resume på tisdagseftermiddagen. Han började sin karriär som copywriter på byrån Arbman år 1955 och det var tillsammans med art directorn Alf Mork som han var med och revolutionerade svensk reklam under 60- och 70-talet.
Förändrade den traditionella byråmodellen
År 1964 gick Nordin till angrepp mot sättet som annonsbyråerna betalades, något som ledde till en förändring av byråmodellen i Sverige. Tidigare fick byråerna betalt av tidningarna i procent av annonspriset, men efter Leon Nordins artikel blev det praxis att byråerna får betalt för tankearbetet som ligger bakom en kampanj. Det var också efter detta som uppdelningen mellan annonsbyråer och reklambyråer tog sin början.
Några av Leons mest kända reklamkampanjer är ”Skrytbilen” Renault 4, Flora och Phillyshave. 1976 fick han Platinaägget och 2004 belönades han med Stora annonsörspriset.