Den första januari trädde den nya spellagen i kraft som innebär att spelbolag som verkar på den svenska marknaden måste ha licens. Den nya lagen säger också att marknadsföring inte får riktas direkt till en spelare som på egen begäran stängt av sig från spel. Samtidigt har lagen också gjort det enklare för spelbolagen att marknadsföra sig i fler mediekanaler än vad som tidigare var möjligt.
Men efter att spellagen förändrades vid årsskiftet har 230 anmälningar om spelreklam kommit in till Konsumentverket – att jämföra med de 400 anmälningar som gjordes under hela 2018.
”Några spelbolag har inte följt lagen”
En stor del av anmälningarna handlar om just reklam som kommer till personer som registrerat sig på Spelinspektionens nationella självavstängningsregister – Spelpaus. På Spelpaus kan man stänga av sig själv från att kunna delta i internetbaserade spel om pengar, och ska då också vara avstängd från all typ av spelreklam. Runt 20 000 personer har registrerat sig på tjänsten.
”Tyvärr har skyddet inte varit tillräckligt eftersom några spelbolag inte har följt lagen. Men för de allra flesta licenshavarna fungerar det bra och vi har gott hopp om att alla håll snart är tilltäppta”, skriver Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims i ett mejl till Kulturnyheterna.
Fått sms och mejl med riktad reklam
Flera anmälare anger att de har fått sms och mejl skickade till sig trots att de har registrerat sig på Spelpaus, och en anmälare ska även ha kunnat genomföra en insättning på 100 kronor till ett spelbolag efter att ha fått reklam. Detta ska dock inte vara möjligt efter en registrering på Spelinspektionens tjänst, enligt myndigheten.
”Från Spelinspektionens sida har systemet fungerat som det ska men några spelbolag har av olika anledningar inte levt upp till de krav som ställs på en licensinnehavare”, skriver Anders Sims till Kulturnyheterna:
”Vi jobbar med tillsyn inom det här området, vilket kommer att leda till åtgärder mot de bolag som inte sköter sig”.