– Jag försvann in i en låtsasvärld när jag spelade, men snart kom ångesten. Jag har spelat bort alla löner, mina sparade pengar och min sambos pengar. Men det är inte det största problemet, utan mitt beroende har kostat relationer och viljan att leva, säger Sara till SVT Nyheter.
Hon är 29 år och behandlas på behandlingshemmet ”Game over” i Linköping för sitt spelberoende. Det började med så kallade ”slots” eller ”enarmade banditer” på nätet för ett och ett halvt år sedan.
– Jag hade inte spelat tidigare, men jag blev fast direkt och det gick väldigt snabbt. Jag spelade bort hundralappar som jag ville vinna tillbaka och sedan blev det tusenlappar och sedan hundratusentals kronor.
Spelinspektionen: Det är ytterst allvarligt
Hon är en av de närmare 4 000 svenskar som har registrerat sig på den svenska myndigheten Spelinspektionens sajt spelpaus.se. Inspektionen ansvarar för avstängningssystemet, som lanserades 1 januari 2019. De som har registrerat sig på spelpaus.se ska vara avstängda från licensierat spel som kräver registrering.
Sara berättar att hon lyckats spela bort nästan 8 000 kronor på en spelsajt, som har svensk spellicens och därmed inte får låta spelare som är anmälda på spelpaus.se spela. Sara har visat upp kontoutdrag från den 3 januari och ett välkomstmejl från spelbolaget.
– Jag försökte gå in och spela på flera spelsidor, men det gick inte. Sedan hittade jag till sajten där jag kunde registrera mig och spela, säger Sara.
Hon har visat upp en skärmdump på sin registrering på spelpaus.se. Den ska vara giltig fram till den 2 januari 2020.
– Något har gått fel i det här fallet. Det är ytterst allvarligt, för det är fundamentalt att det ska fungera. Som det ser ut nu har vi inga indikationer på att problemet har uppstått hos oss, men vi måste kontrollera och se var felet ligger – om det är hos oss eller hos spelsajten, säger My Hamrén, pressansvarig på Spelinspektionen.
Har ni fått information om fler fall?
– Nej, det har vi inte.
Kan bli av med svensk spellicens
Sajtens huvudman är ett företag som är registrerat på Malta. Under helgen har det inte gått att komma fram på företagets telefonnummer och det har inte heller återkommit via mejl.
Företaget riskerar att få betala en sanktionsavgift eller ytterst bli av med sin svenska spellicens. Då får det inte verka på den svenska spelmarknaden.
Sara har begärt att få tillbaka sina pengar från spelföretaget, men hon har inte fått något svar.
– Vi på Spelinspektionen kan inte betala tillbaka några pengar, utan det här är i så fall en civilrättslig process mellan bolaget och henne, säger Patrik Gustavsson, operativ chef på Spelinspektionen.