Läslandet i Södertälje arbetar med något som heter 4D-högläsning för att främja läsandet hos barn.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läslandet i Södertälje arbetar med något som heter 4D-högläsning för att främja läsandet hos barn. Hör mer om metoden i klippet. Foto: TT/SVT

Så stärker Läslandet barns läsande: ”Använder improvisationsteater”

Uppdaterad
Publicerad

Igår kom den nya Pisarapporten som visar att ungas läsförståelse har försämrats drastiskt. I Södertälje har organisationen Läslandet hittat ett nytt sätt att stärka barn och föräldrars läslust. 4D-högläsing kallas metoden och går ut på att levandegöra böcker genom till exempel improvisationsteater.

Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef på Läslandet i Södertälje som också har filialer i Järva i nordvästra Stockholm.

– Vi är inte ett dugg förvånade över de dåliga resultaten i rapporten. Vi har haft bostadssegregation, boendesegregation och skolsegregation. Nu har vi också en pedagogisk segregation. Skolor saknar personal med adekvat utbildning. Det innebär att skolbarn inte möter personal som själva läser, säger Marlen Eskander.  

– Vårt mål är att skapa läsvanor hos läsovana målgrupper genom sociala praktiker. Man kommer hit som grupp och träder in i ett kollektiv, en gemenskap.  

Metoden som Läslandet använder heter 4D-högläsning och är en form av dramatiserad högläsning.  

– Vi använder oss av boken, berättarrösten, improvisationsteater och barnens medskapande. Barnen ska kunna träda in i berättelsen, tillföra berättelsen, spegla sig i berättelsen. 

Titta på videon för att höra om hur Läslandet har lyckats vända den negativa lästrenden.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.