Marlen Eskander är grundare och verksamhetschef på Läslandet i Södertälje som också har filialer i Järva i nordvästra Stockholm.
– Vi är inte ett dugg förvånade över de dåliga resultaten i rapporten. Vi har haft bostadssegregation, boendesegregation och skolsegregation. Nu har vi också en pedagogisk segregation. Skolor saknar personal med adekvat utbildning. Det innebär att skolbarn inte möter personal som själva läser, säger Marlen Eskander.
– Vårt mål är att skapa läsvanor hos läsovana målgrupper genom sociala praktiker. Man kommer hit som grupp och träder in i ett kollektiv, en gemenskap.
Metoden som Läslandet använder heter 4D-högläsning och är en form av dramatiserad högläsning.
– Vi använder oss av boken, berättarrösten, improvisationsteater och barnens medskapande. Barnen ska kunna träda in i berättelsen, tillföra berättelsen, spegla sig i berättelsen.
Titta på videon för att höra om hur Läslandet har lyckats vända den negativa lästrenden.