“Men frågan den e den / Brorsan vem av oss blir bränd?”
Så rappade artisten Rozh i låten ”Dras till problem”. Kort efter att den släpptes sommaren 2019 sköts den 23-årige rapparen till döds utanför sitt hem i Blackeberg, västra Stockholm
I december, kort före jul, skottskadades en fotograf i en annan rappares musikvideoinspelning på Ingarö, utanför Stockholm.
Två av de just nu största rapparna inom svensk hiphop, med miljontals spelningar på Youtube, häktades misstänkta för mord i två separata fall i slutet av 2019.
Mindre framtidstro i nya generationen
Händelserna, och det faktum att gangstervågen inom hiphop just nu toppar listorna i Sverige, har gjort att frågan om rapen romantiserar brottslighet – eller bara skildrar den osminkade verkligheten i förorterna - har hamnat i hetluften på nytt.
– Jag tänker att den förra generationens rappare, hade någon slags tro och hopp kvar om att politisk förändring var möjlig. För dagens unga rappare är perspektivet bara så långt handen räcker, säger musikjournalisten Petter Hallén.
Han är en av personerna bakom den tongivande hiphoppodcasten Vad blir det för rap, och menar att synen på såväl våld som samhället i stort har förändrats inom svensk hiphop sen Latin Kings och genrens genombrott i början 1990-talet.
– Många i den generationen av svensk rap var hade rötter i Sydamerika, många av deras föräldrar kom hit som politiska flyktingar, Palme tog emot dem. Det fanns någon slags samhällskritisk analys i botten, säger Petter Hallén.
Gangstervågen föds
Men den grupp som lade grunden för den gangsterrap som dominerar svensk musik i dag idag var Kartellen, som slog igenom stort i offentligheten i mitten av 00-talet.
– De rappade om brott på ett sätt som ingen annan hade gjort innan. De representerade en helt ny kategori inom svensk rap: värdetransportrånare, säger Petter Hallén.
Den förre Kartellen-medlemmen, och gruppens grundare, Leo ”Kinesen” Carmona, har till exempel erkänt att han var med och utförde det spektakulära Arlandarånet 2002. Idag avtjänar han ett fängelsestraff för anstiftan till mord.
Tar över listorna
I mitten av 00-talet visade kollektivet Byn Block Entertainment, även känt som “BBE”, att det gick att göra kometkarriär som rapartist, helt utan skivbolag med Youtube som främsta plattform. Svensk rap blir den dominerande svenska musikstil som vi ser idag, där artister som Z.E, Dree Low, Einar och Ant Wan hör till de stora namnen.
-Dagens generation rappare, rappar fortfarande om att förändra sin situation. Men det är mycket mer individualistiskt, säger Petter Hallén, och fortsätter:
– Det finns inga lyckliga slut inom svensk rap idag. Jag tycker inte att det är rättvist att kalla det en glamourisering av kriminalitet och våld inom svensk rap. Visst förekommer det vapen och våld i låtarna men det finns så mycket beskrivningar av baksidan av det här, säger Petter Hallén.