Talkshow-värden Ellen Degeneres och skådespelaren Sandra Bullock. Foto: TT

Ellen Degeneres och Sandra Bullock stämmer hemsidor för olovlig reklam

Publicerad

Skådespelaren Sandra Bullock och talkshow-värden Ellen Degeneres stämmer flertalet sajter som olovligen använt såväl deras ansikten som fabricerade citat till reklamkampanjer, rapporterar New york times. Flera av sajterna har gjort reklam för hudvårdprodukter där det ser ut som att Bullock och Degeneres rekommenderar produkterna.

Att kända ansikten, som många hyser förtroende för, olovligen används i reklam och annonser har blivit ett allt större fenomen i Hollywood under de senaste åren. Många gånger leder annonserna också till att den som köper produkten tvingas uppge betalkortsinformation eller automatiskt ansluter sig till kostsamma abonnemang som är svåra att ta sig ur.

Två av de som återkommande fått sina anleten snodda på det här sättet är skådespelaren Sandra Bullock och talkshow-värden Ellen Degeneres. Under onsdagen lämnade de in en stämningsansökan till en domstol i Los Angeles för att då bukt med problemet, rapporterar New York times.

Stämningen berör ett stort antal icke-namngivna försäljare som använt så kallad affiliatemarknadsföring där hemsideägare publicerat reklam och falska nyhetsartiklar och fått provision från företaget baserat på de köp som gjorts via klick från hemsidan.

Används i reklam för hudvårdsprodukter

Just Sandra Bullock och Ellen Degeneres har ofta använts i annonser för hudvård- och skönhetsprodukter, och de listar enligt New york times 40 hudvårdprodukter som sålts på internet där bilder på dem och fabricerade citat använts utan deras godkännande.

Enligt stämningsansökan försöker företagen använda de båda Hollywood-profilernas rykte och ”hälsosamma yttre” för att locka kunder:

”De blir till måltavlor på grund av sin ålder, goda rykte och för att de arbetat hårt för ett hälsosamt och ungdomligt yttre som bedragare tror lockar och lurar kunder till att uppge sin kreditkortsinformation”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.