Att kända ansikten, som många hyser förtroende för, olovligen används i reklam och annonser har blivit ett allt större fenomen i Hollywood under de senaste åren. Många gånger leder annonserna också till att den som köper produkten tvingas uppge betalkortsinformation eller automatiskt ansluter sig till kostsamma abonnemang som är svåra att ta sig ur.
Två av de som återkommande fått sina anleten snodda på det här sättet är skådespelaren Sandra Bullock och talkshow-värden Ellen Degeneres. Under onsdagen lämnade de in en stämningsansökan till en domstol i Los Angeles för att då bukt med problemet, rapporterar New York times.
Stämningen berör ett stort antal icke-namngivna försäljare som använt så kallad affiliatemarknadsföring där hemsideägare publicerat reklam och falska nyhetsartiklar och fått provision från företaget baserat på de köp som gjorts via klick från hemsidan.
Används i reklam för hudvårdsprodukter
Just Sandra Bullock och Ellen Degeneres har ofta använts i annonser för hudvård- och skönhetsprodukter, och de listar enligt New york times 40 hudvårdprodukter som sålts på internet där bilder på dem och fabricerade citat använts utan deras godkännande.
Enligt stämningsansökan försöker företagen använda de båda Hollywood-profilernas rykte och ”hälsosamma yttre” för att locka kunder:
”De blir till måltavlor på grund av sin ålder, goda rykte och för att de arbetat hårt för ett hälsosamt och ungdomligt yttre som bedragare tror lockar och lurar kunder till att uppge sin kreditkortsinformation”.