I undersökningen ingår 1 000 vuxna och 500 ungdomar, och det visar sig att det inte är lätt att skilja på vad som är en nyhet eller en annons i en digital dagstidning.
Bara 7 procent av de vuxna och 12 procent av ungdomarna i studien lyckades skilja två nyheter från annonser på Aftonbladets hemsida. Ansvarig för studien är Thomas Nygren lektor i didaktik vid Uppsala Universitet.
– Vi är väldigt bra på att hitta trovärdig information men inte lika bra att förhålla oss till falsk information säger han till SVT Nyheter.
Även Expressens hemsida var svår för deltagarna, och bara två av tio lyckades skilja nyheter från reklam.
– Det vi ser att det finns utmaningar till att se vem som är avsändare till ett budskap och man har svårt att avgöra vilka bevis nyheterna bygger på. Man har svårt att jämföra information från olika källor säger Thomas Nygren till SVT Nyheter.
Både unga och äldre måste fostras att bli reflekterande
Att bedöma bild och text var också svårt för deltagarna.
En korrekt text om klimatfrågan som illustrerades med en bild av en isbjörn bedömdes mindre trovärdig än en klimatförnekares insändare som illustrerades med osann statistik.
– Vi måste försöka utbilda både unga och äldre på vetenskaplig nyfikenhet. Att ha en öppen och reflekterande inställning till ny kunskap, för de som tänker att ”någon annan vet mer än jag själv” ”det är lätt att bli lurad”, den typen av attityd behöver vi fostra i samhället säger Thomas Nygren till SVT Nyheter.