– 15 anmälningar är mycket hos oss. I vanliga fall får vi en eller ett par anmälningar per annons, säger Gunilla Welander, jurist på Reklamombudsmannen.
Bilden, känd som ”distracted boyfriend”, föreställer en man som håller en kvinna i handen samtidigt som han vänder sig om efter en annan kvinna. I Bahnhofs platsannons representerar flickvännen ”din nuvarande arbetsplats”, mannen representerar den arbetssökande och kvinnan han tittar efter representerar Bahnhof.
Opinionsnämnden anser att bilden tillsammans med texten i platsannonsen är könsdiskriminerande. I sitt yttrande skriver nämnden: ”…att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sexobjekt”.
Enligt nämnden har framställningen ingen koppling till rekryteringen av säljare, drifttekniker och webbdesigner.
Även diskriminerande mot mannen
Nämnden menar att annonsen objektifierar kvinnor medan mannen framställs som en individ – men att annonsen även är könsdiskriminerande mot mannen, eftersom den förmedlar en stereotyp bild av män.
Bahnhof håller inte med om att annonsen är könsdiskriminerande.
– Vi använde bilden för att den var rolig och välkänd, säger Anya Alenberg, kommunikationschef på Bahnhof.
Hade ni ingen tanke på att annonsen kunde uppfattas som könsdiskriminerande och stereotyp?
– Nej, men vi kanske tvekade lite därför att bilden redan var gammal och mycket använd. Vi ville bara säga att vi har lediga jobb, säger Anya Alenberg.
”Vi har haft en bra diskussion”
Vad har uppmärksamheten kring annonsen betytt för er – är den negativ eller positiv?
– Det är alltid roligt att få uppmärksamhet. Jag tycker inte det är negativt, vi har haft en bra diskussion om jämställdhet, den pågår överallt, på Facebook, Twitter, här hos oss.
Kommer fällningen att betyda något för hur ni utformar annonser i framtiden?
– Det kommer den säkert att göra. Men vi har inte någon plan för hur vi ska göra våra annonser, vi gör det som vi tycker är roligt för stunden.
Att en annons fälls hos Reklamombudsmannen innebär inte att annonsören får något ”straff”, förklarar Gunilla Welander.
– Vi kan inte utdöma några sanktioner. Vårt arbete syftar till att annonsörer ska ta eget ansvar för att vara så etiska som möjligt. Vi publicerar alla våra uttalanden på vår webbsida. De fungerar som vägledning för marknaden men kan också leda till ”name and shame” för annonsören, säger Gunilla Welander.