Hör Camilla Lundberg om Siegfried på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg Göteborgsoperan/SVT

Recension: Siegfried på Göteborgsoperan

Uppdaterad
Publicerad

Tredje delen i Nibelungens ring heter Siegfried och är en manstung historia med få vokala höjdpunkter. Som tur är räddar sångarna och orkestern Göteborgsoperans återbruksopera.

Siegfried är den tredje operan i Richard Wagners jättelika Nibelungens ring och en besvärlig stötesten. Den första, Rhenguldet, är en spännande saga med sjöjungfrur, jättar och gudar men samtidigt en allegori över rovdrift och makt. Andra delen, Valkyrian, är den mest omtyckta; ett familjedrama med hits och karaktärer att leva sig in i. Den fjärde och sista är den riktigt operamässiga, med stora körer som slutar med ett brak – Ragnarök.

Men, Siegfried. Mer än två av operans fyra timmar har gått innan en sångerska dyker upp. Dessförinnan män som grälar, gubbar som idkar långtråkiga frågelekar, män som dödar. Först i sista halvtimmen kommer hjältesopranen Brünnhilde och i de allra sista minuterna förenar sig i en extatisk duett med hjältetenoren Siegfried.

Göteborgsoperans ring började trevande 2018 med en ful iscensättning av Rhenguldet medelst pappkartonger. Tanken var en hållbar Ring, ett alltigenom återanvänt operabygge. Ekologiska Nibelungenringar är nu inget nytt; i självaste Wagnerstaden Bayreuth gjorde man en sådan för trettio år sedan. I denna Siegfried har rovdriften på naturen lämnat efter sig ett enda stort skrotupplag, där draken Fafner ruvar på skatten med den magiska ringen.

I den filmade streamversionen, som här ersätter den i november uteblivna produktionen, kommer man fördelaktigt nära värstinghjälten Siegfried och hans dysfunktionella familjesituation. En föredömligt moderniserad översättning hjälper till att hålla intresset uppe under Wagners långa utläggningar och tradiga frågelekar. För de vokala höjdpunkterna är få.

Men desto bättre tillvaratagna av Göteborgsoperans förnämliga cast med den fina amerikanske tenoren Daniel Brenna i spetsen. Finländske Dan Karlström, isländske Ólafur Sigurdarson och norska Hege Høisæter matchar fint hans ungdomliga Siegfriedgestalt. Fredrik Zetterström och Anders Lorentzson delar på överguden Wotans roll; här en makthavare svårt på dekis, degraderad till malätna lumpsamlare.

Enda snyggingen på scen, fräsch som en nyponros, är Ingela Brimbergs Brünnhilde i synnerligen välklingande form. Liksom Göteborgsoperans orkester med sin inspirerande Nibelungendirigent Evan Rogister. Enda minus beror på virus: coronan har minskat besättningen i diket. Men ett plus är att föreställningen kan ses gratis till och med 31 mars.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.