2015 släppte komikern Anton Magnussons karaktär Mr Cool, Simon Gärdenfors och Armann Hreinsson skämtlåten Knulla barn. Sommaren 2018 kritiserade stora sociala medier-profiler som Mia Skäringer, Cissi Wallin och Elaine Eksvärd låten via sina konton och uppmanade sina följare att anmäla den till Spotify.
Låten blev en av de mest spelade på Spotify i Sverige och företaget valde snart att plocka bort den.
– Det som var nytt var de här konsekvenserna som kom i och med mobiliseringen i sociala medier som ledde till konkreta konsekvenser för de inblandade komikerna, även om det var ganska kortsiktiga konsekvenser, säger Sara Ödmark som gjort en fallstudie på uppståndelsen kring Mr Cool.
Moraliskt ansvar
Anton Magnusson avbokades från en lång rad uppdrag. Men redan ett par månader senare berättade han i en intervju i Sydsvenskan att uppmärksamheten lett till att han tjänade mer pengar än någonsin via microdonationer från fans.
Sara Ödmark skriver hur sociala medier, där skämt tas från källarlokaler till en ny kontext, har lett till att komiker i högre utsträckning avkrävs ett moraliskt ansvar för sina skämt från en publik de kanske inte hade väntat sig.
Cancelkultur
2018 var även året man på bred front började prata om så kallad ”cancelkultur” – att tvinga bort personer från jobb, uppdrag eller maktposition via sociala medier när man uppfattar att de betett sig illa.
– Det som började i nån sorts ansvarighetsdebatt om komikerna – vad får man säga vad får man inte säga – flyttades över till de här väldigt inflytelserika sociala medierpersonligheterna. Vad har de för ansvar över sina följare och hur ska de tänka kring sin makt? Säger Sara Ödmark.
I oktober disputerade Sara Ödmark med en doktorsavhandling om den politiska komikerns roll i samhällsdebatten.