Konkurrensen är hård för designers och modeller som vill synas på den gambiska modehelgen. Förutom en chans att visa upp sitt arbete innebär den också verktyg för att ta sig vidare inom modeindustrin.
– Det är en plattform för att lyfta Gambia. Att hitta vad som är unikt gambiskt och fira det, säger modehelgens grundare Lena Nian.
Show varje år
På catwalken sammanstrålar nutida trender och västafrikanska traditioner. Allt från vaxtryck, tyger färgade med lera, batik och kente till traditionellt vävda gambiska tyger.
Ett kulturellt arv som Lena Nian och producenten Soma Njie hoppas kunna bidra till att bevara.
– Att anordna en show varje år är väldigt, väldigt svårt. Särskilt med en så liten marknad, säger Soma Njie.
Inte bara modevecka i New York
De är många som arbetar med att hitta sponsorer, material och lokaler. Framförallt är ekonomin en utmaning för ett evenemang av så stor skala i Gambia, ett av Afrikas minsta land.
Trots att kreativiteten är stor, utmanas den av de begränsade resurserna. Detta är en genomgående trend för flera afrikanska länders modeindustrier, enligt en rapport av FN-organet Unesco som släpptes i oktober.
– Framåt vill vi nå ut till resten av världen. Att de inte bara ska tänka modeveckan i New York, Milano eller Nigeria. Utan fråga oss vad vi har i Gambia.
Se modet från helgen och hör Lena Nian och Soma Njie berätta mer i videon.