Logobyten kan vara känsliga. Foto: AP/TT

Filmstadens nya logga utskälld – här är andra kontroversiella logotypbyten

Uppdaterad
Publicerad

SF:s logga byts ut efter ett ägarbyte och missnöjet hos landets cineaster pyr. Men det är inte första gången ett byte av logga upprör.

2016: Liberalerna byter logga. Blåklinten som varit Folkpartiets signum byts ut mot ett tvådelat L när partiet blir Liberalerna.

”Mjukt utformat och med en alldeles egen stil”, sade partiledare Jan Björklund.

På sociala medier dröjde det dock inte länge innan L:et liknades vid en penis.

2004: Storstockholms lokaltrafik skulle få ett lite modernare utseende i början av 00-talet. Resultatet blev en grå pil mellan två streck som pekar mot  bokstäverna SL mellan två andra streck. Logotypen kostade 30 miljoner kronor att ta fram, men 2004 beslutade sig politikerna i Stockholm för att skrota den.

Orsaken till beslutet var att politikerna i SL:s styrelse inte fick vara med och bestämma från början, skrev Aftonbladet när det begav sig.

2009: Juiceföretaget Tropicana bestämde sig för att deras amerikanska förpackning med ett sugrör instucket i en apelsin och lite surfinspirerad text, var omodern och bytte till ett nättare typsnitt och ett glas juice. Försäljningen på den amerikanska marknaden sjönk med 20 procent på en månad och företaget bytte tillbaka illa kvickt.

2010: När klädkedjan Gap skulle byta utseende tog det bara ett par timmar innan 5000 personer börjat följa ett Twitterkonto som protesterade förändringen. Efter en vecka backade företaget.

I september rapporterade Kulturnyheterna om det närliggandet fenomenet vinjettångest:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.