2016: Liberalerna byter logga. Blåklinten som varit Folkpartiets signum byts ut mot ett tvådelat L när partiet blir Liberalerna.
”Mjukt utformat och med en alldeles egen stil”, sade partiledare Jan Björklund.
På sociala medier dröjde det dock inte länge innan L:et liknades vid en penis.
2004: Storstockholms lokaltrafik skulle få ett lite modernare utseende i början av 00-talet. Resultatet blev en grå pil mellan två streck som pekar mot bokstäverna SL mellan två andra streck. Logotypen kostade 30 miljoner kronor att ta fram, men 2004 beslutade sig politikerna i Stockholm för att skrota den.
Orsaken till beslutet var att politikerna i SL:s styrelse inte fick vara med och bestämma från början, skrev Aftonbladet när det begav sig.
2009: Juiceföretaget Tropicana bestämde sig för att deras amerikanska förpackning med ett sugrör instucket i en apelsin och lite surfinspirerad text, var omodern och bytte till ett nättare typsnitt och ett glas juice. Försäljningen på den amerikanska marknaden sjönk med 20 procent på en månad och företaget bytte tillbaka illa kvickt.
2010: När klädkedjan Gap skulle byta utseende tog det bara ett par timmar innan 5000 personer börjat följa ett Twitterkonto som protesterade förändringen. Efter en vecka backade företaget.
I september rapporterade Kulturnyheterna om det närliggandet fenomenet vinjettångest: