Norska ungdomsserien Skam Foto: NRK

Skam i kommersiell reklam

Uppdaterad
Publicerad

Det svenska företaget Kronfågel la upp ett inlägg på sin Facebook-sida med kopplingar till den norska tv-serien Skam. Men det uppskattades inte av det norska public service-företaget NRK.

I Facebook-inlägget använde Kronfågel en Skam-logga utan tillstånd från NRK tillsammans med texten ”Tror ni att Eva och Vilde äter kyckling på likadant sätt? Vi tror Eva gillar våra nya svenska kycklingspett (så hon kan dela dem med Jonas) och vi ser Vilde prata omkull ett stackars biträde när hon kräver kycklingkebab i rullen istället för fläsk. ’Ni må ha chicken liksom’. Vad tror ni de gillar?”, rapporterar TT.

Men inlägget uppskattades inte av NRK:s jurist Kari Anne Lang-Ree. Hon sa att NRK inte accepterar att Skam används av kommersiella företag.

Skam

”NRK är och ska vara reklamfria och då vill vi inte att vårt innehåll missbrukas av andra”, skriver Kari Anne Lang-Ree till TT.

Inlägget plockades bort från Kronfågels sida när TT kontaktade dem.

Fler som använder Skam i reklam

”Det här får jag ta på mig, mina medarbetare blev ’blown away’ av Skam-feber. Vi ska ha koll på alla regler” säger Jenny Frid, kommunikationschef på Kronfågel till TT.

Ett annat matföretag som använder sig av Skam i sin marknadsföring är McDonalds. De har en annons med texten ”Kroppen din trenger potet” tillsammans med en bild av pommes frites. Något som Noora säger till Vilde när hon drabbas av ätstörningar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Skam

Mer i ämnet