I Facebook-inlägget använde Kronfågel en Skam-logga utan tillstånd från NRK tillsammans med texten ”Tror ni att Eva och Vilde äter kyckling på likadant sätt? Vi tror Eva gillar våra nya svenska kycklingspett (så hon kan dela dem med Jonas) och vi ser Vilde prata omkull ett stackars biträde när hon kräver kycklingkebab i rullen istället för fläsk. ’Ni må ha chicken liksom’. Vad tror ni de gillar?”, rapporterar TT.
Men inlägget uppskattades inte av NRK:s jurist Kari Anne Lang-Ree. Hon sa att NRK inte accepterar att Skam används av kommersiella företag.
”NRK är och ska vara reklamfria och då vill vi inte att vårt innehåll missbrukas av andra”, skriver Kari Anne Lang-Ree till TT.
Inlägget plockades bort från Kronfågels sida när TT kontaktade dem.
Fler som använder Skam i reklam
”Det här får jag ta på mig, mina medarbetare blev ’blown away’ av Skam-feber. Vi ska ha koll på alla regler” säger Jenny Frid, kommunikationschef på Kronfågel till TT.
Ett annat matföretag som använder sig av Skam i sin marknadsföring är McDonalds. De har en annons med texten ”Kroppen din trenger potet” tillsammans med en bild av pommes frites. Något som Noora säger till Vilde när hon drabbas av ätstörningar.