• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Norsk renskötare. Foto: Heiko Junge/TT

Skolverket vill slopa undervisningen om minoriteter från högstadiet

Uppdaterad
Publicerad

Skolverkets förslag att slopa antiken i högstadiets historieundervisning har fått skarp kritik. I samma förslag vill verket också att undervisningen om de nationella minoriteterna tas bort från årskurs 7-9. Nu reagerar forskare i en debattartikel.

– Att trycka ner undervisningen till mellanstadiet är att osynliggöra det svenska kulturarvet, säger forskaren Thomas Nygren.

Sedan 2011 är det obligatoriskt för elever i både mellan- och högstadiet att lära sig om Sveriges nationella minoriteters historia. Men i samband med att Skolverket nu gör om kurs- och ämnesplaner för grundskolan förslår verket att man tar bort kunskap om urfolket samerna och de nationella minoriteterna från högstadiet.

Istället ska undervisningen om nationella minoriteter bli en del av samhällskunskapen i årskurs 4 till 6.

Viktigt att samla undervisningen

– Vi har sett att undervisningen om de nationella minoriteterna har legat lite här och där, i olika och ofta redan överbelastade ämnen. Vi har fått starka indikationer på att det blir fragmenterat och riskerar att sovras bort.

– Därför föreslår vi att man istället lägger det samlat i samhällsundervisningen på mellanstadiet, säger Anna Westerholm, enhetschef på Skolverkets läroplansavdelning, till Kulturnyheterna.

Thomas Nygren, forskare vid Uppsala universitet, är kritisk till Skolverkets förslag som nu är ute på remiss. I en debattartikel på skolvärlden.se skriver han och forskarkollegan Olle Nolgård om de risker de ser med omgörningen. Bland annat att det kan leda till större okunskap och att minoritetsfolken marginaliseras ytterligare.

Eleverna inte mogna

De är också oroliga för att undervisningen kan komma att bli alltför okritisk.

– På mellanstadiet är det ganska enkla saker som man som elev ta till sig. Nu stryks minoriteterna på högstadiet som är den nivå där eleverna har möjlighet att diskutera och förstå Sveriges komplexa relation till våra nationella minoriteter.

– Historielärare förlägger undervisning om förintelsen till årskurs nio för det är först då som eleverna är mogna för det, och det här är en liknande fråga, säger Thomas Nygren till Kulturnyheterna.

Öppna för synpunkter

Anna Westerholm håller med om att det kan finnas utmaningar med förslaget, samtidigt behöver utrymme frigöras från de ämnen som i dag är överbelastade.

– Det är sant att man ökar komplexiteten i undervisningen ju äldre eleverna blir, men det finns också en realitet. Ämnena är trånga, det är väldigt mycket som ska in. Vi har gjort bedömningen att det funkar att förlägga undervisningen på mellanstadienivå. Men återigen, vi är öppna för synpunkter som kan bidra till att vi gör ett klokt förslag.

Skolverket ska lämna in förslagen på reviderade ämnes- och kursplaner till regeringen i december, som ska ta beslut i frågan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.