Ruben Östlund, som bland annat skrivit manus och regisserat den internationella succén ”Turist”, tycker att det behövs en ny statlig filmpolitik, som fokuserar mer på filmens roll i samhället. Att filmavtalet nu skrotas och att staten tar ett nationellt ansvar är en bra början, anser han.
– Spontant är jag positiv. Det här kan leda till att vi tar ett nytt grepp på hela filmområdet och hur vi utnyttjar den rörliga bildens potential. Det första som vi borde diskutera är hur vi rustar de nya generationerna för det bildsamhälle vi lever i.
Kulturministern Alice Bah Kuhnke skriver på DN Debatt att filmen är en central pusselbit i vår utveckling som människor, men Ruben Östlund vill komplicera den bilden.
– Alice Bah-Kuhnke skriver mycket om filmens positiva inverkan på människan, men film i sig är inget gott. Det är vad vi använder den till som är själva kampen.
Rörlig bild behöver diskuteras
Idag är diskussionen fokuserad på distributionen på bio och teve, medan de stora omvälvningarna kring det som har skett kring rörlig bild på internet lämnas därhän, menar Ruben Östlund.
– Filmavtalet riktade sig till distributionen av långfilm på bio och senare också teve, idag möter vi de flesta rörliga bilder via internet och i en form som inte kan definieras som film. Det har skett ett paradigmskifte i vårt område och det måste vi ta in när filmpolitiken skall utformas.
”Turist” blev en kritikersuccé och sågs av 185.000 biobesökare i Sverige. Den är en av många svenska filmer som inte har fått del av det så kallade automatstödet i filmavtalet, som infördes för två år sen. Automatstödet går till filmer som beräknas locka 250.000 biobesökare, till exempel ”Sune”-filmerna och ”Micke & Veronica”.
”Många filmer blir ingenting”
Redan när automatstödet infördes befarade kritikerna att det skulle innebära en gräddfil för kommersiella, publikfriande filmer. Östlund pekar på ett annat problem.
– Så som filmavtalet har varit konstruerat har många filmer hamnat mittemellan, de försöker vara både kommersiella och lite konstnärliga men blir ingenting. Skall man göra kommersiell film på riktigt måste man slå slaget fullt ut. Det kräver en helt annan mentalitet än den som skapas i ett bidragssystem.
Kulturministern Alice Bah Kuhnke skriver på DN Debatt att filmen är en central pusselbit i vår utveckling som människor, men Ruben Östlund vill komplicera den bilden.
– Alice Bah-Kuhnke skriver mycket om filmens positiva inverkan på människan, men film i sig är inget gott. Det är vad vi använder den till som är själva kampen.