Tisdag den 31 januari meddelar Spotify att det fjärde kvartalet gått ”över förväntan” och att betalande prenumeranter nått dryga 200 miljoner.
Åtta dagar tidigare chockade företaget sina anställda genom att säga upp sex procent av arbetsstyrkan, utan någon individuell förklaring. Enligt flera tidigare anställda hade man sju dagar på sig att skriva på uppsägningskontraktet och lämna in sina saker.
– Det kändes skit. Varför jag?, säger en tidigare anställd till SVT, som sökte vård i och med uppsägningen, och fortsätter:
– Det fanns inga indikationer på att de skulle dra ner på personal.
En annan poängterar att tidslinjen ”inte var ett sammanträffande”, och en tredje uppger att många pressades att skriva på.
– Man ville få så många som möjligt att ta ett irrationellt beslut.
Anställer samtidigt nya
Samtidigt som runt 600 sägs upp, varav cirka 100 i Sverige, anställer Spotify nya personer – och stämningen är ilsken bland tidigare anställda:
– Det handlade inte om att tjäna pengar, utan att visa upp bra handlingskraft inför börsen.
I uppsägningsavtalet erbjöds den uppsagda att köpas ut ur företaget. Flera som SVT pratat med förhandlade till sig bättre villkor än vad de initialt erbjöds. Det finns även exempel på personer som inte skrev på och fortsatt arbetar på företaget.
Daniel Ek: ”Cash positive”
Några veckor innan massuppsägningarna ska Spotifys vd Daniel Ek lugnat sina anställda med att företaget är ”cash positive” och antytt att Spotify – till skillnad från andra tech-bolag – inte hade några planer på uppsägningar.
Nu frågar sig de uppsagda varför inte andra finansiella åtgärder gjordes innan de sades upp.
– Alla i styrelsegruppen är bland de bäst betalda i Sverige. Det skulle kanske inte gjort någon skillnad men de hade skickat en bra signal om de gick ner i lön, säger en tidigare anställd.
Spotify avböjer intervju, men skriver till Kulturnyheterna:
Spotify följde alla lagkrav och gav berörda anställda ett generöst avgångspaket och karriärstöd.