Utbudet av kläder för kroppar som ligger utanför idealet har alltid varit litet – och det som finns har sällan legat i modeindustrins framkant. Istället handlar det oftast om basplagg, eller kläder som bara lockar en liten del av en väldigt varierad grupp.
– Man pratar om större storlekar som en konsumtionsgrupp. Men de skiljer sig åt på många sätt: olika ålder, klass och ekonomi, säger Maja Gunn, professor på Högskolan för hantverk och design.
Trots att större personer alltså skiljer sig mycket från varandra, görs många kollektioner riktade till alla som ligger utanför XL – och försäljningen blir därefter, förklarar hon.
– Och sen används argumentet att konsumentgruppen inte är tillräckligt köpstark, säger Maja Gunn.
Vill inte pekas ut som avvikande
En annan viktig faktor till att kollektioner i större storlekar inte säljer så bra menar Maja Gunn är att folk inte vill pekas ut som avvikande, man vill kunna köpa kläder i samma stil och på samma sätt som alla andra.
– För företagen kan det vara enklare – rent produktionsmässigt – att göra en speciell kollektion för större storlekar. Men konsumenten vill kunna välja i samma utbud som sina bekanta.
Men nu verkar avsaknaden av storlekar utanför normen vara på väg att förändras. En av anledningarna är enligt Maja Gunn att kroppsaktivister på senare år satt större kroppar på kartan, och lyckats väcka frågor om normen bland klädstorlekar.
– Genom att kroppsaktivister och influensers tar en plats i det offentliga rummet så blir kroppen på modellerna annorlunda, och i förlängningen också kläderna, säger Maja Gunn.
Samtidigt har näthandeln öppnat dörren för mindre klädföretag, som kan nå en mer nischad publik utan att behöva finansiera fysiska klädbutiker. En av dem är Peter Lundgren i Umeå, som nyligen startade klädföretaget 12-Grand, med kläder i storlekarna 2XL till 12 XL.
– Under alla mina år i branschen har jag fått frågor om större storlekar. Men det handlar inte bara om att det finns en stor efterfrågan. Jag har själv 2XL och ligger på ruinens brant av vad klädbranschen erbjuder. Det är ju som ett svart hål efter 2XL, säger han.
”Ett svart hål efter 2XL”
Kläderna han säljer är streetstil och riktar sig till större män, en grupp som har ännu mindre att välja på. Ambassadör för märket är rapparen Biggie Juke, en artist som gjort sig ett namn på att han är stor.
– Jag har ingen illusion om att problemet är löst, men jag tänker att vi tar ett steg på vägen. Sen hoppas jag att andra kan ge sig in i det här också, det är en marknad som är otroligt tacksam, säger Peter Lundgren.
Han berättar att responsen på kläderna, som säljs via prenumeration, har varit över förväntan.
– Det är ganska stor skillnad mot den övriga klädindustrin, det är otroligt mycket mer positiv vibe här, säger han.