Att det finns många plattformar för att strömma filmer och serier i dag har nog inte undgått någon. Men det som kommit att kallas för the streaming wars, strömningskriget, tar inte slut där. Många av techjättarna har under senare år utvidgat sitt utbud med spelplattformar och med det tagit sig in på ett nytt slagfält.
Det redan omfattande streamingkriget utvidgar sig alltså i kampen om användarens skärmtid och uppmärksamhet. Och för att vinna den tiden krävs att man ständigt kan fylla användarens behov, utan att den ska behöva byta till en av konkurrenternas plattformar, det menar Alexander Norén, techkorrespondent.
– Att kunna erbjuda mer än bara film och serier är nödvändigt för att fortsätta vara konkurrenskraftig, så när kunden vill spela måste man kunna fånga den även i det momentet, säger han.
Mottagandet i spelvärlden svalt
Fenomenet att strömma spel kallas för cloud gaming och kräver ingen spelkonsol eller PC. Men mottagandet i spelvärlden har varit svalt, berättar Anton Vretander, speljournalist. Bland annat har mobilspelssatsningen Netflix Games kallats ”skrattretande torftigt” av prylsajten M3. Vretander påpekar också att starten varit knackig för många av företagens gamingsatsningar.
–Man ser inte med muntra ögon på dessa jättars inträde, och jag har svårt att se att de blir en stor spelare på marknaden. För det finns redan väldigt etablerade aktörer som många spelare känner en stor tillhörighet och lojalitet till, säger han.
Han fortsätter:
–Men för den som inte har spelande som en lika stor hobby så fyller tjänsterna absolut nytta.
I en kommentar till SVT Kulturnyheterna skriver Netflix: ”Det är fortfarande tidigt i processen men vi är nöjda med plattformens utveckling. Under 2022 kommer vi fortsätta expandera vår portfölj för tillgodose flera genrer och lära oss vad våra medlemmar gillar mest.”
I klippet ovan kan du höra ännu mer om techjättarnas expansion in i spelvärlden.