Mikael Marcimains 70-talsdrama ”Call Girl” har den senaste veckan seglat upp som en av årets mest omdiskuterade filmer. Samtidigt som filmen hyllas, bland annat för sitt skådespeleri, har en allt starkare kritik hörts mot de uppgifter om en fiktiv Olof Palme som förs fram i filmen.
En som reagerat är SvD:s kulturchef Martin Jönsson, som i dagens tidning skriver att ”Call Girl” är en feg film som kommer med grova anklagelser som sannolikt kan utgöra förtal.
– Statsministern som symbolfigur är klädd som Olof Palme, låter som Olof Palme, rör sig som Olof Palme, använder samma ord som Olof Palme. Det är ganska uppenbart vad man vill. Man vill gömma sig bakom en fiktiv figur men peka ut en person. Det skapar en känsla av feghet, säger Martin Jönsson till Kulturnyheterna.
Men det är ändå en spelfilm. Kan man inte förhålla sig fritt till verkligheten? Det är ändå fiktion.
– Ja, men man måste ändå ta ansvar. Det följer på yttrandefriheten att man också tar ansvar. Om man pekar ut en person, även om det råkar vara fiktion, har man ansvar för det som sägs. Lagen utgår ifrån hur det drabbar den utpekade, inte bara utifrån vad uppsåtet var.
I fiktionens namn, hur fritt kan man förhålla sig till verkligheten?
– I det här fallet vill man berätta en viktig historia om utsatta flickor och övergrepp, hur makten täcker upp för varandra. Det är en stark och viktig berättelse. Men när man går så långt i det personliga utpekandet hamnar allt fokus på det. Då glöms den viktiga historien bort. Man gör ett självmål från filmmakarnas sida här.
Kulturnyheterna har sökt Mikael Marcimain för en kommentar, men han vill inte bemöta kritiken.
Ett inslag om kontroversen kring ”Call Girl” ser du i kvällens sändning av Kulturnyheterna.