Iron gate har de senaste åren blivit en del av det svenska spelundret. Men med framgångarna har även en viss oro över just spelläckor vuxit fram.
Men eftersom studions stora succé ”Valheim” släpps gradvis har Iron gate valt att regelbundet ha kontakt med spelarna och dela med sig om kommande innehåll.
– Förhoppningsvis leder det till att folk inte aktivt söker läckor, säger studions talesperson Josefin Berntsson till SVT.
Hör henne berätta mer om rädslan för att drabbas av en informationsläcka i klippet ovan.
”Många inser inte hur grovt brottet är”
Joakim Kopriva Hedström är vd på spelföretaget Frame break, som utvecklar spelet ”Lightyear frontiers”. Han tror att det faktum att tv- och dataspel är en bransch där mycket hålls hemligt kan provocera fram dataintrång.
– Det tror jag definitivt är en del av orsaken. Dessutom så har tiden det tar att utveckla spel förlängts massivt, vilket leder till en längre väntan och större begäran hos fansen, säger han till SVT.
Hotet om att något ska läcka är inte ständigt överhängande, berättar han, men att man till vardags får vara försiktig med vad man berättar om sitt jobb och till vem.
Men att just spelinnehåll ska komma ut är inte det man som utvecklare fruktar mest, säger han.
– Jag skulle säga att även om läckorna i sig är problematiska och kan skaka om utvecklings- och marknadsföringsplaner, så är det själva dataintrånget som är riktigt skrämmande. I exempelvis Insomniacs fall har förövarna kommit åt de anställdas personliga information, vilket kan vara extremt skadligt.
– Jag tror att många drivs av ren nyfikenhet och inte inser hur grovt deras brott faktiskt är, säger Joakim Kopriva Hedström.