Nu läggs Sveriges Radios webbkanaler P2 Världen, P2 Klassiskt och P3 Star ned. Anledningen är för få lyssnare.
I samband med att kanalerna tystnar har Svenska musikerförbundet tillsammans med Stockholm jazz festival och 27 andra organisationer samlats i ett upprop för att protestera mot nedläggningen. Bland annat har de uppmärksammat att alla potentiella lyssnare inte varit medvetna om att kanalen existerat.
– Jag vet att den kritiken funnits, men vi har sänt kanalen i många år, det har varit en 24-timmars kanal och den har inte lyckats väcka det stora intresset av sig själv, säger Anna-Karin Larsson, musikchef på Sveriges Radio.
Inga nya kanaler
Utbudet som finns i kanalen P2 ska rymma både jazz, klassisk musik och världsmusik. Som de ser ut idag kommer det inte startas några nya kanaler som ska ersätta de som läggs ner.
– Vi funderar ju alltid, inte minst efter de diskussioner som varit, på om vi ska utveckla vårt innehåll och om vi kan hitta nåt nytt inom ramen för befintliga program och inom P2, men vi kommer inte starta nya nischade webbkanaler som de ser ut just nu, säger Anna-Karin Larsson.
P2 Världens utbud kommer också att finnas kvar under andra former, till exempel genom programmet Klingan som fokuserar på att lyfta fram folkmusik, visor och annan musik från olika delar av världen.
Positivt med reaktioner
Patrik Lindgren, chefredaktör för Lira Musikmagasin är en av de som är kritiska till nedläggningen. Han menar att med rätt person vid rodret, som radioproducenten Lennart Wretlind och programledaren Per Gulbrandsen, har P2 Världen varit en pärla och ett fint komplement till det mer nyhetsbaserade Klingan, som han tror tyvärr ofta gått under radarn för många intresserade.
– Det är trist att en så enkel och billig form av radio inte kan få fortleva.
Anna-Karin Larsson säger att hon förväntade sig en reaktion från musikbranschen när de valde att lägga ner kanalerna.
– Jag tycker det är jättehärligt att musikbranschen är engagerad i oss och uppenbarligen gillar saker vi gör, men vi kan inte förhålla oss till musikbranschen på det sättet utan vi har ju publikens perspektiv i första hand snarare än branschen.