Melodifestivalen har i flera år fått kritik för att tävlingsbidragen i allt för hög grad skrivs av män.
I maj gick tävlingsproducenten Karin Gunnarsson ut och meddelade att man infört nya regler. Alla bidrag skulle från och med 2022 ha minst en kvinna som upphovsperson.
– Vi kände att nu är läget rätt, sade Karin Gunnarsson då.
Gör helomvändning
Men bara ett halvår senare har tävlingsledningen ändrat sig och den nya regeln stryks.
– Ett tvång är kanske inte så inspirerande och kreativt, så därför backar vi på det. Vår ambition för ett mer jämställt Melodifestivalen kvarstår och är något vi ska fortsätta jobba med.
Den nya regeln blev omdiskuterad, men enligt Karin Gunnarsson handlar det inte om att vika sig för missnöje från branschen.
– Det fanns de som blev väldigt glada och såg det som ett steg i rätt riktning. Samtidigt är det lite kontroversiellt att sticka ut hakan på det sättet. Det fanns också de som inte tyckte det var så bra. Men vi backar inte på grund av åsikter utifrån.
Vill söka upp kvinnor
Karin Gunnarsson säger att man istället kommer att försöka intensifiera arbetet med att få in fler kvinnor på andra sätt.
– För oss kan det handla om att initiera möten med kvinnor som kanske inte har skrivit till Mello tidigare. Och försöka bli bättre på att förmedla kontakter och sätta ihop folk.
Infört kvotering
Melodifestivalen har successivt försökt kvotera in kvinnliga låtskrivare de senaste åren. Vid 2014 års festival fanns för första gången ett krav på att minst 20 procent av låtarna skulle ha en kvinnlig upphovsperson.
Året därpå ökade man kravet till 50 procent, något som gäller i dag.
Men totalt sett är det fortfarande stor övervikt för manliga låtskrivare. Vid årets festival medverkade 21 kvinnliga låtskrivare och 79 män, enligt Aftonbladet.