Tidningsutgivarna om mediestödet: ”Inför nollmoms”

Publicerad

I går presenterade kulturminister Parisa Liljestrand (M) ett nytt stödsystem för medier med fokus på lokala medier. Tidningsutgivarna välkomnar stödets utformning, men hade gärna sett nollmoms för medier.

Regeringen lade sig nära utredaren Mats Svegfors förslag till nytt mediestöd, som framför allt fokuserar på medier lokalt och regionalt.

Johan Taubert är vd på Tidningsutgivarna, TU.

– Vi fick inte veta så mycket, men kulturministern poängterade att propositionen man fattar beslut om ligger nära Svegfors-utredningen och det är ett beslut vi välkomnar, vi tyckte mycket vad bra.

Nollmoms

Var det något som saknades?

– Frågan om nollmoms. Sverige har haft nollmoms fram till 95 och både Norge och Danmark har det. Vi är övertygade om att ett indirekt stöd i form av nollmoms är betydligt bättre än riktade stöd. Det skulle bara ta halva anslaget i anspråk.

I Mats Svegfors utredning står det att nollmoms skulle bli alldeles för krångligt för företag som säljer både nyhetstidningar och böcker eller tidskrifter som har en momssats på 6 procent, vilket bland annat kan leda till stora administrativa kostnader.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Parisa Liljestrand (M) presenterar det nya mediestödet. Hör kulturnyheternas redaktör om vilka som blir förlorarna. Foto: TT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.