Frida Jernspets är 19 år gammal och har 170 000 följare på Tiktok. Hon har jobbat som Tiktok-konsult åt skivbolaget Universal sedan våren 2020, och har tidigare hjälp andra bolag.
– Om det finns en låt som vi vill pusha på Tiktok så skriver jag en brief om hur jag tycker vi ska aktivera den på bästa sätt. Jag väljer ut influencers som jag tycker passar bäst till låten och ber dem göra en video, säger hon.
”Rock funkar inte”
Tiktok främjar en viss sorts musik, och det är inte allt som fungerar.
– Vissa genrer, som rock, funkar inte alls. Men annars kan det vara allt möjligt. Ny musik från lite trendiga artister går hem, som är lätta att dansa till och som har en text som man kan relatera till.
Men om en väldigt populär Tiktokare använder låten så är chanserna till en hit mer än goda.
– Till exempel Charlie D'Amalio som just nu är störst i världen på Tiktok med runt 60 miljoner följare, ger man en låt till henne är det nästan garanterat att den flyger sen, säger Frida Jernspets.
”Plattform för massa reklam”
I augusti öppnar Universal Nordens första Tiktokhus där sju handplockade Tiktokare får bo två veckor på hotell Hasselbacken i Stockholm, hänga med artister och skapa innehåll.
Finns det några nackdelar med att ett stort företag går in och kommersialiserar ett socialt medium?
– Det har varit en debatt på senaste tiden, att Tiktok håller på att bli en plattform för massa reklam, som Instagram. Men jag tycker ändå att det är bra att artisterna får en chans att synas där om de kanske annars inte skulle fått sin musik upptäckt. Vi ger folk en chans att upptäcka vissa låtar, säger Frida Jernspets.