I ordern hävdas att Tiktok samlar in data från sina användare som hotar att det kinesiska kommunistpartiet får tillgång till amerikanernas personliga information, rapporterar CNN. Något som Tiktoks ägare, Bytedance, förnekat flera gånger.
Presidentordern träder i kraft om 45 dagar och företagen bakom de sociala medier-apparna har tills dess på sig att sälja dem, om de inte har sålts då kommer de att förbjudas i i USA, skriver CNN.
Kinesisk ilska
Tiktok skriver i ett uttalande på sin hemsida att de är ”chockade över den nyligen genomförda ordern” och att den har utfärdats utan att föregås av en adekvat process. Tiktok skriver också att ordern riskerar att undergräva globala företags förtroende för USA och att de är redo att gå till amerikanska domstolar för att säkra att företaget och användarna behandlas rättvist.
Wang Wenbin, talesperson vid Kinas utrikesdepartement, anklagar USA för maktmissbruk och orättfärdig behandling av icke-amerikanska företag, och ”godtycklig politisk manipulation och förtryck”, rapporterar TT.
Microsoft på förslag som köpare
Trump har tidigare sagt att att det inte spelar så stor roll vilket företag som köper Tiktok, så länge det är ”ett stort företag, ett säkert företag, ett väldigt amerikanskt företag”.
Enligt tidigare uppgifter har Trump gett nätgiganten Microsoft fram till den 15 september på sig att förhandla fram ett avtal med Tiktoks nuvarande ägare.
Fakta: Det här är Tiktok
Tiktok är en applikation där användarna skapar och delar korta filmklipp, ofta tillsammans med musik. Tiktok ägs av det kinesiska teknikföretaget Bytedance, som först lanserade appen i Kina 2016, med namnet Douyin. Bytedance köpte i november 2017 upp en liknande musikapplikation, Musical.ly, som sedermera integrerades med Tiktok.
Tiktok är i dag en av världens snabbast växande sociala medier-plattformar, och enligt analysföretaget Sensor Tower passerade Tiktok i april 2020 2 miljarder nedladdningar världen över.
Moderbolaget Bytedance fördubblade sin omsättning mellan 2018 och 2019, från 7,4 miljarder dollar till 17 miljarder dollar, och gjorde en vinst på tre miljarder dollar enligt CNBC.
Internetstiftelsen rapport ”Barnen och internet 2019” visar att Tiktok framför allt är populärt i mellanstadiet, där den används av 39 procent i Sverige. Sett över det hela undersökta åldersspannet, 11–19, är det betydligt fler flickor än pojkar som använder Tiktok. 37 procent av flickorna gör det, medan endast 17 procent av pojkarna gör det.
Det kinesiska ägandet har gjort appen till en världsangelägenhet. Donald Trump har länge hotat med ett förbud mot appen i USA, och ett förbud har redan blivit verklighet i Indien.
Källa: TT